Recenzija: Hannibal u drugoj sezoni još bolji i napetiji – serijala.com
Trenutno čitaš
Recenzija: Hannibal u drugoj sezoni još bolji i napetiji

Recenzija: Hannibal u drugoj sezoni još bolji i napetiji

Osmišljen u književnim djelima Thomasa Harrisa, koja nisu remek-djela svog žanra, ali su i više nego potentni književni trileri, lik institucionaliziranog doktora Hannibala Lectera svoju je slavu u pop-kulturi stekao tek na filmskom platnu, i to iz drugog pokušaja utjelovljenjem kroz vrhunskog britanskog glumca sira Anthonyja Hopkinsa.

Nije uopće diskutabilno je li i Brian Cox vrhunski portretirao inteligentnog dr. Lectora (nejasna promjena spellinga načinjena za potrebe filma) u prvoj filmskoj ekranizaciji “Crvenog zmaja”, ali je lik kog je stvorio sir Hopkins zbog svog čistog demonstva (Hannibalovog, ne Anthonyjevog) koji izvire iz naoko uglađene i osobe od manira vrlo razumljivo pustio korijenje u pop-kulturi kao jedan od (ako ne i naj) pamtljivijih i boljih negativaca svih vremena.

Za stvaranje i uspjeh lika nije naravno zaslužan sam sir Hopkins, već i čitava ekipa koja je snimila “Kad jaganjci utihnu”, ali su njegove sitne improvizacije i fascinantno kratko on-screen vrijeme jasni pokazatelji veličine lika od kog se ledi krv u žilama, a čija se gotovo čitava užasnost temelji samo na predznanju gledatelja jer je vrlo malo njegovih činova viđeno.
hannibal-hopkins

Film je dobio i tri produžetka, odnosno nastavak, te potom dva prethodnika, koji osim što s filmske strane nisu prošli jednako dobro kao “Jaganjci”, od dr. Lectera su načinili nešto, uvjetno rečeno, običnijeg i hororskijeg serijskog ubojicu, dok je originalnu demonsku auru sačuvala jedino ponovljena izvedba sira Hopkinsa. Općenito, to nisu bili loši filmovi, ali nisu bili ni odlični.

Može se reći da je 2007. godine sve upropašteno filmom “Uspon Hannibala”, koji je brzo ishlapio iz pamćenja gledatelja i kritike. To bi, vjerojatno, bio konačni kraj franšize o utjelovljenju sotonskog Zla, da Bryan Fuller nije 2011. g. predložio i van standardnog razvojnog puta dobio priliku razviti prequel seriju za NBC i Sonyjevu televizijsku mrežu.

Početna su očekivanja publike i kritike uveliko zanemarivala Fullerov kredibilitet kao imaginativnog i sposobnog tvorca odličnih, iako nepopularnih i kratkotrajnih, serija, te slijepo predviđala propast projektu, čak i nakon objave očaravajuće dobrog popisa glumačke postave: Mads Mikkelsen, Hugh Dancy i Laurence Fishbourne, plus Gillian Anderson i još nekolicine relativno poznatih glumaca u gostujućim ulogama.

hannibal-5

Osnovna ideja serije je bila predstaviti život dr. Hannibala Lectera prije uhićenja, njegove zločine i sve ono što je činio s ciljem izbjegavanja, iz kanona filmova je jasno, neizbježnog uhićenja. Zbog nemogućnosti dobivanja autorskih prava na sve književne predloške i likove, nego samo na “Crvenog zmaja”, Fuller je riskirao i proširio dijapazon novim likovima, te pomaknuo fokus glavnog lika na Hugha Dancyja, iako je za seriju zadržao markentinški primamljiv naslov Hannibal. NBC ju je, nažalost, loše pozicionirao u programsku šemu, kao da nije imao dovoljno povjerenja u nju, te ju samim tim djelomično osudio na propast. No, na svačije iznenađenje, serija je, s par sitnijih omaški, briljirala od prve epizode.

Osmišljena u trinaestoepizodnoj šemi, svake epizode nazvane simbolički po kulinarskim slijedovima (što je refleksija druge najveće Hannibalove fascinacije i ljubavi – one prema gastronomskim specijalitetima i kulinarstvu), serija je na neki način resetirala svog stvarnog glavnog lika zadržavši najbolje i poboljšavši ono što je bilo loše ili nedorađeno. Danski glumac, u Cannesu 2012. g. nagrađen nagradom za najboljeg glumca, koji je svjetskoj publici ostao u sjećanju kao Le Chiffre iz “Casino Royalea”, Mads Mikkelsen, ispunio je cipele sira Hopkinsa mnogo bolje nego što su početna očekivanja predviđala.

hannibal-7

Dajući Hannibalu strani naglasak (u navrate teško razumljiv, ali jako karizmatičan), od njega je učinio još egzotičnijeg i mističnijeg lika. Metoda straha na osnovu predznanja je zadržana, pa je sve što vidimo od tog zla, čovjek besprijekorno modno osviješten, čija su odijela predmet fascinacije na internetskim stranicama poput Tumblra i Pinteresta, uglađenih manira, izrazito umjetničkog duha i bogatog kulinarskog, liječničkog, psihijatarskog i općekulturnog iskustva i znanja.

Ono što ne vidimo je kako on vješto i bezgrešno upravlja životima i sudbinama sviju oko sebe, prvenstveno kako manipulira Willom Grahamom, nadarenim empatom (ni sličan savjetnici Troi iz Star Treka). Hannibal Willa upropaštava psihički i fizički, te ovaj završi u zatvoru pod optužbom da je, radeći kao savjetnik pri FBI-u, bio nesvjesno ili podsvjesno naveden počiniti imitatorske zločine, poput onih koje je istraživao i razjašnjavao, nesvjestan da ustvari traži čovjeka kojeg je FBI unajmio s ciljem pomoći mu održati razumnost. Čovjeka koji ne izaziva sumnju, već jedino poštovanje, čovjeka koji se predstavlja njegovim prijateljem, a njegov je ultimativni neprijatelj – doktora Hannibala Lectera.

hannibal-6

Iako se trudeći u svakoj epizodi imati “tjednog ubojicu”, ne libeći se prikazati duge i neometene kadrove, u isto vrijeme, najružnijih i najljepših uništavanja i seciranja ljudskih tijela viđenih na televiziji, jasno je da su svi oni, zajedno s epizodnim likovima, samo potrošan alat za Vraga koji polagano i neprimjetno uništava Willov život. Hugh Dancy to odlično i realno predstavlja – rijetko je na malim televizorima jedan lik tako teško propadao, a pri tom uspijevao biti privlačan gledalačkom suosjećanju.

Fishbourne u ulozi agenta Crawforda također je zaslužio pohvale za svoju ulogu, ali osoba koja donosi itekako osvježenje u tamu serije je Gina Torres, njegova žena, koja mu (začudno) glumi ženu i čiju će sudbinu Hannibal užasno morbidno, ali ne čudovišno, odrediti u prvim epizodama druge sezone.

Ono što osim artističnosti ubojstava i prezentacije trupala, s vizualne strane donosi serija jest prekrasna režija, fotografija i scenografija, prilikom koje možemo pratiti cjelosezonski prijelaz općenitog vizualnog tonaliteta s toplog ka hladnom, te od početka druge sezone, s hladnog k toplom. Glazbena podloga serije je u fantastično režiranoj harmoniji s vizualnom stranom, bazirana na klasičnoj glazbi i povremenim tematskim zvukovima koji nose različite simbolike i često su neočekivani (poput struganja PVC cijevi, klokotanja vode, trganja žica, te zvukova arhaičnih instrumenata). Općenito je serija obogaćena raznim simboličnim motivima, od onih biblijskih do onih iz moderne kulture, ali i sama svojim, odnosno motivima i asocijacijama na filmski kanon i iz njega poznate izjave.

hannibal-8

Pročitaj još

Prva je sezona imala lagani i konstantni pad gledanosti, te pozitivne na umjerene kritike, uglavnom zamjerajuće prema morbidnosti i sve teže podnošljivoj prezentaciji Willovog prelaska u ludilo, ocrtanu naglim skokovima s mjesta na mjesto, iz trenutka u trenutak, te gubitke pamćenja i velik broj  cliffhangera.

Sva napetost građena tijekom sezonedostigla je vrhunac u posljednjoj epizodi zamjenom mjesta u legendarnoj sceni: Hannibal “s ove”, a Will “s one” strane rešetaka. Na svu sreću, Fuller i njegov tim su dobili priliku realizirati i drugu sezonu svoje bolesno lijepe i strašne serije, koja će kritiku i publiku iznenaditi neočekivanim usponom u ionako visokoj kvaliteti serije.

Slijedovi su ovaj put na japanskom, umjesto francuskom jeziku, prezentacija sve genijalnija, morbidnija i sve nepojmljivija (od ljudske zjenice od trupala, preko disekcije trupla, do senatora-drveta), sporedni likovi postaju opasni u vlastitim šemama i samom Hannibalu postaje sve teže plesti svoju mrežu. Dapače, zamalo nastrada kad podcijeni svog “prijatelja” Willa.

Tu se ističu sporedni likovi dr. Gideon (fantastični Eddie Izzard), dr. Chilton (Raúl Esparza), dr. Du Maurier (Gillian Andersonkao Hannibalova odbjegla psihijatrica), te dr. Bloom (Caroline Dhavernas), koja se upušta u emotivnu vezu s Hannibalom, postajući najvažniji član pro-Hannibal tima. Podjela na pro-Hannibalovce i pro-Willovce će rezultirati strašnim i neočekivanim obratima, pa ostatak njihovog svijeta više nije siguran.

hannibal-4

Negativci su na pravim mjestima i neki nevini životi su izgubljeni iz radoznalosti, dok se s druge strane pravda dijeli šakom i kapom u obliku groznih ubojstava, svih u čast zatvorenog Willa Grahama, za kojeg se ni sam Hannibal ne može jasno odlučiti je li mu cilj tamo ga zadržati ili ga odatle spasiti. Ipak, iznad svega još bdiju Crni rogovi i vuku konce. Iz samog otvorenja sezone jasno je da će konci pući.

Fuller je osmislio još nekoliko sezona, sedam, recimo preciznosti radi, u kojima bi prve tri činile njegovu originalnu trilogiju, sljedeće tri bile bi trilogija bazirana na književnom uzorku, a posljednja bi nas sezona upoznala s Hannibalovim krajem. Hoće li uopće doći do treće, pitanje je, no predviđati je teško zbog koprodukcijske prirode serije i suradnje NBC-a sa Sonyjem. Na domaćim AXN kanalima (Hrvatska i Srbija) druga sezona serije imala je premijeru u ponedjeljak, 7. travnja 2014. u 22:00.

Sve u svemu, vizualno, auditivno, scenaristički, tehnički, glumački, umjetnički i gastronomski, NBC-jev Hannibal odlična je serija koja ima i tendenciju poboljšavanja, pa iz epizode u epizodu nadmašuje samu sebe. Nakon završetka Breaking Bada, te odlične prve sezone True Detectivea, Hannibal je rijetka serija koja im može parirati (i, subjektivno, čak ih nadmašiti), te je trenutno jedina serija koja gotovo nikog neće razočarati, a od svakog novog gledatelja može profitirati. Stoga, gledajmo Hannibala, jer još pet sezona neće pasti s neba.

9 10 1
9

Žanr: Psihološki triler

Autor: Bryan Fuller

Mreža: NBC

Glume: Hugh Dancy, Mads Mikkelsen, Caroline Dhavernas, Laurence Fishburne

Datum premijere: 4. travanj 2013.

31 komentar
  • Recenzija spot on. Lijepo napisano.
    Što se tiče budućnosti serije, dosta je priča po internetu da i ako nbc otkaže seriju, da bi ju neki drugi kanal trebao preuzeti. Nadam se da je istinito jer bi htio još uživati u umorstvima prikazanim kao umjetnost (Fulleru svaka čast na tome) još par sezona!

    • Nda, to se po internetu pise za svaku, bas svaku seriju koja ima određenu skupinu zagriženijih fanova. Bolje ne polagati nade u to.

  • Uhh,dobro da ste napisali da su spoileri iz prve sezone,jer taman se ovih dana spremam na gledanje prve sezone,nadam se da cemi se svidjeti kao i vama!!! :D

  • Napetiji? Možda. Ali da je bolji u drugoj sezoni, ne slažem se.
    Jako prosečna sezona, čak i ispod proseka.
    True Detective je pokazao kako serija ovog tipa treba da izgleda, pokazao je njeno savršenstvo. I sada, delom zbog toga, delom i zbog pada kvaliteta, Hannibal jednostavno nazaduje iz epizode u epizodu. Samo se osvrnite na epizodu u kojoj on dovlači drvo, jebeno ogromno drvo, na parking, i uspeva da prodje neopažen. Previše naivno.
    Da ne idem dalje od toga, kako se iz bolnice odjednom pojavljuje u svojoj kući, ili kako veruje Grejmu, itd…
    Hvala za trud, ali posle ove sezone ja odustajem.

    • Mislim da to s drvetom spada pod suspension of belief dio svake price. Nategnuto ali nije nezamislivo. Niti je previse bitno u sezonskom arcu nego samo usputni motiv, kao sva case of the week ubojstva. Spominjes sitnice i nelogicnosti, sto ima svaka serija, pa i True Detective.

    • True Detective je vrh, osim zadnje epizode koja je blago rečeno očajna, što je zapravo i zamrljalo cijelu seriju..

  • Serija je odlična, meni među najdražim koje gledam. Svaka scena je precizno urađena. Vizualno serija je vrh svih vrhova. Sad se čeka što će se desiti s Crowfordom na kraju sezone.

  • okej nadam se da u zadnjoj epizodi sezone nećemo saznati da je Hannibal zapravo kriv za sva ubojstva u Midsomeru i ulici Brijestova. mislim stvarno. serija je vjerojatno vizualno nešto što je ikada snimljeno za TV a možda i uopće. dijalozi i gluma nisu grozni. ali zapleti su blago rečeno naivni. da ne kvarim ljudima doživljaj ali način na koji se naivno namještaju ubojstva i koliko istih ima stvarno se čovjek zamisli kad on stigne odspavati malo. nije svatko Nikola Tesla. kvazi filozofiranje mi je uvijek bilo zabavno ali ovdje to sve uspore i rastegnu da postane dosta naporno. Hannibal stalno nekaj kuha i onda to fino komentira svojim gostima usput pljujući da se Jamie Oliver ne bi posramio. Toliko pljuvanja se dešava tijekom svakom dijaloga Madsa Mikkelsena da si provjeravam jel mi nešto ne štima sa zvučnicima. A čovjek je bio genijalan u filmu The Hunt. Serija se pokvarila u odnosu na prvu sezonu kaj je da je.

    • Serija je zamišljena kao neka vrsta fantazije, nije realistična i ne želi biti realistična, tako da broj ubojstava i način na koji se izvode ne bi trebali smetati. I ja bi preferirao da je serija otišla u realnijem smjeru kao film Manhunter, ali to je Fullerov stil i taj stil i izvedba su sjajni.

  • imao bih sam jedno pitanje- radi li se o priči za sebe u svakoj epizodi, ili je sve jedna priča? zahvaljujem.

  • Bezveze recenzija, serija je iako u vizualnom smislu, odlično snimljena, u svemu ostalom izuzetno loša i neuvjerljiva. Druga sezona je jednostavno dosadna, bez ikakve priče. A cijela ideja da se nekog psihijatra poziva na mjesta zločina je imbecilna. Prva sezona je bila zadovoljavajuća, ova druga je izuzetno spora i banalna. Dosadno sve u svemu.

    • Normalno je da ljudi imaju različita mišljenja o stvarima, ja se recimo slažem s mišljenjem iznesenim u recenziji.

      Meni jedino idu na živce zvukovi u pozadini, jer zbog njih moram stalno čačkati s glasnoćom zvuka. To je vjerojatno zbog loše kvalitete
      piratskih kopija, tako da se ne mogu previše buniti. Pogotovo jer mi je
      jasno zašto su tu, i ne smatram ih lošim umjetničkim odabirom.

      Ono čega se recenzija nije dotakla, a što je meni još zanimljivije u
      Hannibalu, su etička pitanja na koja nas navodi. Pitanja svrhe i smisla, života i smrti, zasluge i posljedice. Hannibal je serija koja postavlja pitanja i potječe na razmišljanje. Impresivna je vizualno i umjetnički, ali po ovome je rijetkost na TV-u koju treba cijeniti.

Odgovori na Jake Otkaži odgovor

Serijala je online magazin posvećen aktualnim i popularnim televizijskim serijama, kritici i novostima.

© 2009-2020 Serijala.com, sva prava pridržana

ISSN 2459-5861