Već dvjesto godina otkako postoji televizor i koncept televizijske sezone, naša civilizacija kao njen početak računa, logično — deveti mjesec i treće godišnje doba po kalendaru, jesen. Televizijske mreže u raspored tradicionalno postavljaju nove serije u ovom dijelu godine, ali baš kao ni sve u 2020., ni predstavljanje novih serija nije prošlo kako treba. Pandemija koronavirusa pomakla je sve prema početku sljedeće godine, a šačica serija koja se stidljivo pojavila na ekranima i nije bila baš sjajna. Barem što se tiče velike četvorke. Streameri i kabelski programi ionako postavljaju serije neovisno o tome kakvo je vrijeme vani.
Ovaj vodič pokrit će otprilike protekla dva-tri mjeseca, a ako vašeg favorita nema — slobodno nam javite. Pogledat ćemo još i to. Pa krenimo.
A Teacher
Kate Mara i Nick Robinson predvode A Teacher (5), televizijsku adaptaciju istoimenog filma iz 2013. godine u kojem mlada nastavnica engleskog Claire ulazi u zabranjenu vezu sa svojim učenikom, maturantom Ericom. Claire je nova nastavnica u Ericovoj školi čijeg muža polako hvata kriza srednjih godina. Izlaz traži u davanju privatnih instrukcija Ericu, koje se vrlo brzo pretvore u nešto puno više. S jedne strane, serija romantizira njihov (ponajviše seksualni) odnos popraćen iskradanjima, skrivanjima i konstantnim lažima koje serviraju svojim najbližima, a Kate i Nick su oboje odlični u svojim tumačenjima ove zabranjene romanse. Možda nekad i suviše eksplicitne. No, Huluova drama u cijelosti daje dojam gledanja prometne nesreće u slow-motionu, ukazujući na neodrživost ovakve veze te emotivne posljedice koje ostavlja na svoje žrtve. Nakon svega pola emitiranih polusatnih epizoda, poprilično je jasna silazna putanja koja uslijedi nakon početnog uzbuđenja, a sve između je bio samo nepotreban i očito neisplativ rizik. Prežvakana tematika, predvidljiva radnja i jako mali broj zanimljivih likova mimo središnjeg para razlozi su da bez previše razmišljanja preskočite A Teacher. Kate Mara i (pogotovo) Nick Robinson zaslužuju puno kvalitetnije uloge. (mv)
B Positive
Jedan od rijetkih pilota ove televizijske sezone je onaj CBS-ovog B Positive (5.5) koji je bio jedini pilot završen na vrijeme za svibanjske upfrontove. Sadržajni uvodni polusat obavio je dobar posao opisivanja glavne motivacije vodećih likova, kao i putanju ostatka sezone u grubim crtama. U središtu još jednog sitcoma Chucka Lorreja je Thomas Middleditch (Silicon Valley) kao Drew, terapeut koji u prvim minutama serije otkriva da mu otkazuju bubrezi te mu je pod hitno potreban donor. Kad ga svi iz bliže okoline otkače, Drew se za pomoć okreće Gini (Annaleigh Ashford, Masters of Sex), nepouzdanoj i raskalašenoj prijateljici iz srednje koja mu bez puno razmišljanja pristaje donirati bubreg. Kad svemu pridodamo i da Kether Donohue (You’re the Worst) ima primjetnu, ali ipak nedovoljnu količinu screentimea, nevjerojatno je koliko odabir mreže i autora može humorističnu seriju s iskusnim smiješnim glumcima učiniti tako dosadnjikavom, a na trenutke i iritantnom. Pretjerano eksplicitna i blago uznemirujuća uvodna špica (što se mjerila broadcast mreža tiče) neće nam skoro izaći iz glave. Ako ništa, barem nju pogledajte. (mv)
Big Sky
Big Sky (4.5) je jedan od razloga zašto više nitko ne gleda serije s broadcast mreža. Nakon dvije epizode nevjerojatno je koliko klišeja ova serija već ispucala, koliko ih već unaprijed vidite i koliko se čvrsto primate za glavu jer predosjećate nadolazeću migrenu. Koji je točno dugoročni plan za ovu seriju ne želimo pogađati, ali kad bismo se kladili, rekli bismo da ga baš i nema. Ne mogu vjerovati da ću ovo napisati, ali bilo bi bolje da je ova serija procedural. Priča ovdje prati nekoliko različitih likova u srcu Amerike. Glavni trojac privatnih istražitelja slučajno je nabasao na lanac krijumčara žena koji pratimo kroz prizmu Norman Bates kamiondžije koji otima prostitutke na zabačenim benzinskim postajama. Problem je što već u startu znamo tko je negativac i što nema nekog velikog pritiska da radnja napreduje, jer kad pronađu otete djevojke serija više nema potrebe postojati. Nema skoro ni ovako, ali to je drugi par rukava. Gotovo je blesavo koliko je dobra okupljena glumačka postava (Katheryn Winnick, Kylie Bunbury, Ryan Phillipe i John Carroll Lynch između ostalih) i koliko je dijametralno loše sve ostalo izvedeno. Rečenice praktički pogađate prije nego izađu iz usta glumaca, a twistovi su toliko telefonirani da će vam biti i neugodno što netko zarađuje novac radeći scenarije za ovu seriju. Anemične i plošne likove spašavaju glumci koji ih utjelovljuju, a serija… pa Montana svakako izgleda lijepo. To je najpozitivnije što možemo napisati. (dš)
Dash & Lily
Božić u New Yorku. Neiscrpan izvor inspiracije za velike i male američke ekrane, a nova Netflixova romantična komedija Dash & Lily (8) nije iznimka. Iako bi se neki naježili od same pomisli gledanja božićnog programa u studenom, ova bombonica od serije je možda baš ono što nam je trebalo u najtmurnijim danima ovog mjeseca, ali i godine. Ne baš tako poznata Midori Francis utjelovljuje Lily, veselu entuzijastičnu načitanu djevojku koja pršti optimizmom i ljubavlju prema duhu Božića. Kako i ove blagdane ne bi provela bez srodne duše, na nagovor svog brata ostavlja bilježnicu s izazovima u svojoj omiljenoj knjižnici u nadi da će pronaći nekog sličnog sebi. Knjigu podiže “connector-of-words” Dash (Austin Abrams, Euphoria), također načitani tinejdžer, ali dijametralna suprotnost Lilynom božićnom entuzijazmu. Naslovni par se tako počne dopisivati preko bilježnice kroz koju si zadaju uzbudljive izazove otkrivanja omiljenih njujorških neslužbenih znamenitosti osobe s druge strane olovke. Nevjerojatno je koliku su kemiju Lily i Dash uspjeli razviti bez dijeljenja ijedne scene, a nakon samo osam kratkih epizoda proklinjat ćete Netflix što vas nije počastio s još poglavlja ove čarobne avanturice. Da, ima klišeja; da, ima cringea; ali barem se na dan možete opustiti uz ovaj lagani, topli i ugodni binge koji je poput tople čokolade s duplom dozom šlaga te cimetom i čokoladnim mrvicama na vrhu. (mv)
The Flight Attendant
Godinu i pol nakon finala sitcoma po kojem je svi znaju, Kaley Cuoco se okrenula HBO Maxu za svoj veliki povratak na televiziju, ovaj put u malo ozbiljnijem formatu. U The Flight Attendant (7.5), Cuoco je stjuardesa Cassie Bowden čiji se život okreće za 180 stupnjeva u samo jednoj noći kad se u Bangkoku probudi pored mrtvog tijela muškarca s kojim je provela noć. Kroz prve tri epizode vidimo da se uvalila u veće zavrzlame nego što je mislila, a svakom idućom minutom samu sebe sve više upetljava i uvlači u dublje probleme, ponajviše zbog mješavine straha i znatiželje. Ako niste gledali Kaley Cuoco izvan The Big Bang Theoryja, iznenadit ćete se koliko se dugo ova talentirana glumica krila iza ograničene uloge Penny, koja ipak dijeli par sličnosti s naslovnom stjuardesom (na prvom mjestu — alkohol). Nova mračna triler-komedija je bez većih problema uspješno uzletjela, iako Cassiena kaotičnost i besmisleno traženje odgovora na dnu čaše postanu pomalo izlizani i zamorni do kraja treće epizode. The Flight Attendant svakako ima potencijala, barem za nimalo dosadnu ni monotonu prvu sezonu blago prožetu crnim humorom. Također, seriju uz Cuoco producira i Greg Berlanti čiji se touch najviše uočava na uvodnoj špici u stilu njegove i Netflixove Sabrine, čija nas je Michele Gomez počastila svojim (opet jezivim) prisustvom. (mv)
Grand Army
Zapravo je prilično neobično koliko je malo komentara i reakcija izazvala listopadska premijera Netflixove serije Grand Army (8). Svi preduvjeti za masovnu popularnost su tu – mlada i odlična glumačka postava, aktualne teme, donekle slične ideje kao prošlogodišnja HBO-ova uspješnica Euphoria. I Netflix naravno. To mladi mogu i na mobitelu gledati. No, nažalost, popularnost je nekako izbjegla ovu seriju o tinejdžerima i njihovim životima u naslovnoj srednjoj školi. Mjesec dana prije premijere serije isplivalo je da je njena autorica Katie Cappiello omalovažavala većinu ljudi u scenarističkoj sobi i pokazivala agresivne i rasističke stavove. Žene koje su činile većinu scenarističkog kadra prozvale su Cappiello u medijima i na društvenim mrežama, a Netflix je manje ili više uspješno pokušavao sve sakriti pod tepih. I zato je prava šteta što je ova serija zapravo prilično dobra. Šteta jer će zauvijek mositi tu mrlju na sebi i teško je onda preporučiti nešto što je umjetnički zaista važno, ali s gotovo minimalnim šansama za nastavak. Ovaj portret modernih srednjoškolskih problema može se nositi rame uz rame s HBO-ovom serijom, ali neke stvari ovdje još su i teže za gledanje. PTSP, mentalno i fizičko propadanje nakon seksualnog zlostavljanja i silovanja u Grand Armyju prikazano je bez filtera, a serija vješto navigira kroz stotine emocija koje mladi ljudi osjećaju svakoga dana. Teška serija s nevjerojatnom Odessom A’zion u glavnoj ulozi, neke zaista sjajne vizualne i stilističke ideje i prekrasna zadnja epizoda kad sve, u jednoj sceni, dolazi na naplatu. (dš)
Industry
Zanimljivo bi bilo vidjeti HBO-ove podatke na koji dio gledateljstva cilja njihova nova međunarodna drama Industry (6). Ova serija, u osnovi svojevrsna mješavina Showtimeovih “Milijardi” i HBO-ovog “Nasljeđa”, ali lošija od obje, jasno — prati tek diplomirane mlade ljude koji se bore za šačicu stalnih pozicija u jednoj londonskoj investicijskoj banci. Donekle zanimljiv koncept prati i klasična sapunjara odnosa između glavnih likova. Tko se spetljao s kim i zašto, tko je kome stao na žulj i tko će kome zabiti nož u leđa. Sve skupa je posuto zavidnom količinom droge, alkohola, seksa i neplaćenih prekovremenih. Glavnu ulogu Harper Stern, jedne od pretendentica za stalni posao, igra relativna novakinja Myha’la Herrold, a seriju potpisuju Mickey Down i Konrad Kay. Harper je vrijedna, inteligentna i pametna zaposlenica koja skriva tajnu o tome kako je uopće dobila posao. Glumačka postava podiže materijal koji u nijednom trenutku nije dosadan, bez obzira što se većina radnje događa u instituciji koja se bavi financijskim uslugama. A tko želi gledati realistične brokere, investitore i kreditne analitičare kako zure u grafove, tablice i pite? Nitko, naravno. Zabavno je i epizode su u okvirima trajanja od 45 minuta, što je i više nego dobrodošla promjena na ovim premium kanalima. Ipak — Industry ne nudi neke revolucionarne ideje i zaplete koje već negdje drugdje niste vidjeli. I to u boljim varijantama. Pogledat ćete i nakon deset minuta zaboraviti da ste ikad čuli za ovu seriju. Baš kako i treba. (dš)
The Undoing
Glavna HBO-ova serija ove jeseni je adaptacija romana You Should Have Known iz 2014. godine pod vodstvom dobitnika 11 nagrada Emmy, Davida E. Kelleya. Preimenovana u The Undoing (8.5), miniserija za HBO okuplja tradicionalno kvalitetnu glumačku postavu predvođenu izvanrednom Nicole Kidman i očaravajućim Hughom Grantom kao bračnom paru Fraser, dok Lily Rabe, Donald Sutherland i Noah Jupe učvršćuju okvir serije svojim snažnim sporednim ulogama. Okosnicu priče čini potraga za ubojicom Elene Alves (Matilda De Angelis), majke jednog od učenika cijenjene privatne škole Reardon, u čijem se vrtlogu istrage nađe obitelj Fraser, a Kidman kao vodeća psihoterapeutkinja Grace počinje otkrivati neugodne tajne o svom naizgled savršenom braku. Kroz prizmu istrage ubojstva počinjenog u prvom satu serije, HBO nam je opet servirao kompleksnu dekompoziciju obiteljskih vrijednosti te nas još jednom ugostio u domove visokog sloja njujorškog društva. The Undoing se tako sa svojih šest besprijekorno režiranih epizoda pod vodstvom Susanne Bier, bez problema već uklopio u društvo ostalih visokoproduciranih mini-drama poput Big Little Lies, Sharp Objects i The Night Of. Svaka od navedenih nas je učila istoj poruci koju vrlo brzo zaboravimo do pojave iduće velike miniserije, a to je da primamljivo deblo centralne misterije ne donosi toliki užitak koliko bogata krošnja psihološkog trilera i interakcije snažno potkovanih likova. (mv)
The Queen’s Gambit
Vjerojatno najpopularnija serija ove jeseni Netflixova je limitirana drama o šahovskom wunderkindu iz šezdesetih Beth Harmon (Anya Taylor-Joy). Kroz sedam epizoda The Queen’s Gambit (7) prati život Beth Harmon od djevojčice koja odrasta u domu za djecu bez roditeljske skrbi do šahovske velemajstorice koja melje sve pred sobom. Seriju potpisuje Scott Frank, tip koji je pred par godina napravio i bolju miniseriju za Netflix, Godless. The Queen’s Gambit je nevjerojatan hit za videoteku iz Los Gatosa, ali mršava i nikakva jesenska televizijska sezona jedan je od faktora koji je umnogome utjecao na popularnost ove šahovske drame. U nekim dijelovima SAD-a navodno se šahovski setovi više ne mogu kupiti u dućanima. Što se tiče same serije ona je… u redu. Sedam epizoda nije pretjerano velika investicija vremena, ali svejedno je ovdje premalo priče za trajanje serije koja se u pojedinim dijelovima razvlači kao starac sa štapom na pješačkom prelazu. Anya Taylor-Joy je odlična, dok je većina sporedne postave posve zaboravljiva. Tu i tamo imamo pokojeg šašavog šahista koji pomaže Beth u njenoj namjeri da postane najbolja na svijetu, ali sve je to kilavo i samo dovoljno dobro za trenutak u kojem je potrebno. Ipak, zeitgeist moment je dovoljno jak da vam i mi preporučimo Queen’s Gambit tako da — ako ništa drugo — možete s kolegama na poslu pričati o tome kako je uzbudljiva bila ona rokada u šestoj epizodi i je li Trifunovićeva inačica stvarno bolja od Aljehinove obrane. (dš)
How To With John Wilson
Kako bismo se napokon ostvarili kao civilizacija, moramo učiniti sve potrebno da pošaljemo ovih šest epizoda raketom prema susjednoj galaksiji da i svemirci za milijun godina mogu vidjeti ovaj dokument čovječanstva s početka 21. stoljeća. Deset savršeno skuhanih rižota 🍚 od deset. (dš)