Televizija je industrija, kao i svaka druga, koja ima svoj vlastiti žargon i vokabular. Pišući o televiziji, iako nastojimo biti n00b-friendly, nerijetko koristimo neke strane riječi, često podrazumijevajući da znate što znači riječi tipa lead in, multi-cam sitcom ili syndication. Ponekad jednostavno nema smisla u svakoj vijesti objašnjavati korištenu terminologiju. Zbog toga smo konačno sastavili nešto što smo trebali već prije — televizijsku početnicu, odnosno rječnik stranih televizijskih pojmova. U nastavku članka naći ćete abecedno sortiran čitav niz objašnjenih televizijskih termina, a nakon što ga proučite, nadamo se da ćete pohvatati osnove, ne samo televizijskog žargona, nego općenitog funkcioniranja televizije. Ukoliko je neki pojam nedovoljno dobro objašnjen, ili možda neki nedostaje, čujemo se u komentarima.
A
Affiliate — Američki sustav televizija je nešto drugačiji od našeg. Njihova javna televizija je PBS (Public Broadcasting System) i nema ni blizu sličan udio na tržištu kao naš HTV ili, primjerice, britanski BBC. Najbliži domaći ekvivalenti američkih nacionalnih mreža ABC, CBS, Fox, NBC i The CW su naši RTL i Nova TV. Nacionalne mreže su komercijalne i nisu u državnom vlasništvu. Svoj program emitiraju putem dviju vrsta televizijskih stanica — afilliate (eng. partner, suradnik) i owned-and-operated (eng. “posjeduje i upravlja”) stanice. Dakle, ABC i kompanija svoj program zapravo emitiraju putem ovih dviju vrsta partnerskih stanica. To su obično lokalne i regionalne televizijske stanice, pri čemu su affiliate stanice u privatnom vlasništvu, dok owned-and-operated stanice, pretpostavit ćete, posjeduju i njima upravljaju same mreže.
B
Back 9 — Nacionalne mreže u pravilu naručuju 13 epizoda za prve sezone serija, ali ponekad i onih manje uspješnih povratničkih. “Back 9” označava narudžbu dodatnih 9 epizoda, pošto puna sezona obično sadrži 22 epizode.
Bubble, on the — Termin za seriju čija je sudbina neizvjesna.
Burn-off — Kad mreža troši epizode neke serije samo da je se čim prije riješi. Ponekad emitiranjem dviju epizoda za redom u lošem terminu ili čak na ljeto.
C
Channel hop — Spomenut ćemo to pod ‘p’ za produkcijski studio, no televizijske mreže ne posjeduju seriju, već je samo “iznajmljuju.” Nakon što mreža otkaže seriju, teoretski (ali vrlo rijetko), produkcijski studio joj pokuša naći novi dom. Channel hop je termin za promjenu mreže na kojoj se serija emitira. Studio 20th Century Fox nedavno je pokušao naći novi dom za Terra Novu, koju je Fox otkazao, a pred koju godinu, Scrubsi su posljednje dvije sezone odradili na ABC-u, nakon što ih je NBC otkazao. Najćešći razlog je želja produkcijskog studija da skupi dodatan broj epizoda za syndication (vidi pod ‘s’). Upravo je to bio slučaj sa Scrubsima. Serija je bila u vlasništvu ABC-jevog produkcijskog studija, te se kompaniji isplatilo pretrpjeti gubitak ponekog dolara na emitiranju slabije gledane serije, što će kasnije nadoknaditi skupljom prodajom serije u syndicationu, zbog većeg broja epizoda. Tokom emitiranja, ABC je nerijetko burn-offao Scrubse.
Cold open — Dio epizode prije uvodne špice.
Cliffhanger — Napeti kraj epizode koja završava bez razrješenja radnje, usred same scene, te gledatelja ostavlja u neizvjesnosti. Najiritantniji su oni na kraju sezone, jer potom slijede mjeseci iščekivanja. To je podla tehnika kojom se nastoji pridobiti gledatelja da nastavi gledanje i iduće epizode. Posebice je živcirajuće kada sama serija završava cliffhangerom — nerijetko autori slabije gledane serije namjerno ostavljaju radnju sezone nedovršenom, kako bi izmanipulirali fanove da pritisnu mrežu da obnovi seriju. Takvi autori zaslužuju samo prijezir. Također, nakon cliffhangera slijedi…
Cut to black — Trenutak u kojem završava epizoda, zacrnjivanjem ekrana. Također, fade to black.
D
Daytime — Daytime programming, odnosno dnevni program. Obuhvaća televizijski program između 9 sati, kada završava jutarnji program i 19 sati, kada započinju lokalne vijesti.
DVR — Digitalni videorekorderi, kod nas prilično skupi i slabo rašireni, ali u SAD-u su dio velikog broja domova. U veljači 2011. posjedovalo ih je 42.2% američkih domova.
E
Emmy — Najprestižnija godišnja televizijska nagrada. Dodjeljuje ju Akademija televizijskih umjetnosti i znanosti od 1949. godine, a nagrađuje najbolje televizijske programe unutar televizijske sezone. Nominacije se obično objavljuju sredinom ljeta, a same nagrade dodijeljuju se početkom nove televizijske sezone, najesen. Kad kažemo Emmyji, najčešće mislimo na “Primetime Emmyje,” odnosno nagradu za primetime program. Također postoji Daytime Emmy, za dnevni televizijski program.
F
Filler — Američki televizijski model (na nacionalnim mrežama), za razliku od britanskog, podrazumijeva sezonu od oko 22 epizode godišnje. Čak i serije sa serijaliziranom radnjom po to modelu ubacuju veći broj “samostalnih” epizoda koje se ne bave centralnom mitologijom, misterijom ili općenito glavnom radnjom sezone.
Fourth wall — Termin koji potječe iz kazališta, imaginarni i nevidljivi četvrti zid kroz koji publika prati predstavu. “Rušenje četvrtog zida” odnosi se na rušenje granica između zamišljenog svijeta predstave (serije) i stvarnog u kojem egzistira gledatelj. Primjerice, kada likovi pokazuju da su svjesni fikcionalnog svijeta ili kad se obraćaju publici.
G
Gledanost (eng. ratings) — Ovo je tema koja obuhvaća terminologiju i metodologiju za čitav dodatni članak, no spomenimo osnove ukratko. Gledanost je najvažniji faktor popularnosti neke serije, ključan pri odluci hoće li serija biti obnovljena ili otkazana. To valjda znate? Gledanost u SAD-u mjeri kompanija Nielsen, prema kojoj je nazvan i nielsenov rating. Gledanost se najčešće izražava trima brojkama; to su ukupna gledanost, rating i share.
Ukupna gledanost jasna je sama po sebi, predstavlja ukupan broj gledatelja koji su gledali neki program, izražava se u milijunima. Rating predstavlja udio kućanstava koje je gledalo neki program u odnosu na ukupan broj upaljenih tv prijemnika, dok se share odnosi samo na udio prijemnika upaljenih u datom trenutku. Rating i share se često izražavaju u paru, u formatu rating/share. Primjerice, 5.0/8.2 — pri čemu 5.0 (rating) označava da je određeni program gledalo 5% gledatelja od ukupnog broja kućanstava, dok 8.2 (share) govori da je program gledalo 8.2% kućanstava u odnosu na ukupan broj kućanstava koje je te večeri imalo upaljen tv prijemnik. Prema posljednjoj statistici, 114,500,000 milijuna kućanstava u SAD-u posjedovalo je tv prijemnik, što predstavlja ukupan “univerzum.”
Između ostalog, prate se različite demografske skupine gledatelja. Demografija gledatelja između 18 i 49 godina starosti ključan je pokazatelj za sve mreže, dok je ukupna gledanost često samo statistički, informativan podatak. Zašto samo 18-49 godina? Pretpostavka je da su ti gledatelji najrastrošniji, odnosno marketinški najisplativiji. Jer današnja televizija vrti se oko oglašivača.
Dosta kritika trenutnog sustava praćenja gledanosti upućeno je malom uzorku na kojem se prati gledanost — tek 25,000 kućanstava opremljeno je “nielsenovim kutijama.” Što će reći da tek 0.02183% kućanstava od ukupnog broja ima utjecaj na finalne brojke.
H
Hiatus — Direktno prevedeno, hiatus znači pauza. Odnosno, on hiatus znači da je serija na višetjednoj pauzi, kada se ne emitiraju nove epizode. Obzirom da televizijska sezona ima nekih 36 tjedana, a puna sezona serije oko 22 epizode, ostaje 14 tjedana praznog hoda.
I
Izvršni producent — Titula i “radno mjesto” koje dosta varira u opisu i opsegu posla. Teoretski, to je najviša i najodgovornija producentska titula, no nerijetko zna biti tek ceremonijalna. Često se radi o financijerima, čelnicima studija i ostalom osoblju zaduženom za poslovni dio snimanja serije. Primjerice, J.J. Abrams zadnjih par sezona i posebice Steven Spielberg ove sezone, imali su dosta serija na programu gdje su potpisani kao izvršni producenti. No, njihova uloga tek je savjetodavna, imena im se uglavnom koriste u marketinške svrhe, iako su im zasluge (i krivice) za kvalitetu serije prilično male. S druge strane, showrunneri također nose titulu izvršnog producenta, a rade sve moguće poslove na seriji — od scenarija, planiranja, budžetiranja, koordinacije… Ukoliko je neki manji studio uključen u snimanje serije, kao Bad Robot u Abramsovom slučaju, jedan ili više producenata iz kompanije također ima titulu izvršnog producenta.
J
Jesen — Najprometnije televizijsko doba godine. Televizija funkcionira obrnuto od prirode, pa tako program umire na proljeće, a budi se na jesen. Nacionalne mreže tada dovode najjači program, hrpetinu novih serija te službeno počinje nova televizijska sezona.
K
Kabelski kanali (eng. cable channel), Basic cable, Pay cable — Nasuprot nacionalnim televizijskim mrežama (eng. broadcast television networks) nalaze se kabelski kanali / mreže. Oba naziva potječu od načina prenošenja signala — nacionalne mreže slobodno prenose signal uglavnom bežičnim odašiljanjem (eng. broadcasting), dok kabelske, je li, kabelom. Popularizacijom interneta posljednjih desetljeća ta je granica malo zamućena. Postoje dvije vrste kabelskih kanala — osnovni (eng. basic cable) i pretplatnički (eng. pay cable). Osnovni (npr. FX, AMC, TNT, USA) su dio paketa ponuđača kabelskih usluga, dok je za gledanje pretplatničkih (HBO, Showtime i Starz) potrebna dodatna pretplata. Pretplatnički kanali većim dijelom financiraju se pretplatama i ne emitiraju oglase (osim vlastitih, naravno), stoga imaju mnogo veću slobodu emitiranja sadržaja.
L
Late night — Program koji se emitira iza 23:30 sati, obično do 2 sata ujutro. Primetime program završava u 23 sata, nakon čega slijede lokalne vijesti. Late night program najčešće podrazumijeva zabavne talk show emisije.
Lead in, Lead out — Lead in je program koji prethodi nekom programu; suprotno lead out je program koji slijedi nakon nekog programa. Primjerice, ako se House emitira u 20h, a Bones u 21h; House je lead in program, dok je Bones lead out program. Obično se gledaniji lead in program koristi kao odskočna daska za program koji mu slijedi. Dio gledatelja je često inertan, te ostaje na istom kanalu nakon što pogleda ono što ga je zanimalo, što pogoduje gledanosti kasnijeg programa. Nove serije zato se obično smještaju iza nekih popularnih programa, a pravi test izdržljivosti je preseljenje u termin bez dobrog lead ina, kada se vidi pravi broj gledatelja.
Live, Live + Same Day, Live+3, Live+7 — Različiti statistički podaci o gledanju programa, razlikuju se po vremenskom opsegu gledanja koji obuhvaćaju. Live, samo je po sebi jasno, podrazumijeva isključivo gledanje programa uživo kad se emitira. Ostali termini odnose se na zakašnjelo gledanje snimljenog programa (vidi pod: DVR). U izvještajima gledanosti, ukupna gledanost, rating i share u pravilu se odnose na Live + SD (eng. same day), što uključuje gledatelje koji su program gledali uživo ili unutar istog dana. Za primetime program, to je kratki vremenski raspon, obzirom da se emitira od 20 do 23 sata. Live + 3 i Live + 7 podaci predstavljaju gledanost unutar tri, odnosno sedam dana od prvog emitiranja.
Live-on-tape — U kontekstu samog emitiranja, live-on-tape je program koji se ne emitira uživo, ali je snimljen ranije “u jednom dahu.”
LJ
Ljetno računanje vremena — Pomalo bizarno, ali u prvim tjednima kod prelaska ljetno računanje vremena (eng. Daylight savings time) pada gledanost primetime programa, ponajviše onih koji se emitiraju od 20 sati. Obično je gledanost oko 5-7% manja.
M
Midseason replacement — Serija koja sredinom sezone, tokom zime i početkom proljeća, zamjenjuje neku drugu. Takve serije u pravilu imaju po 13 epizoda.
Mockumentary — Serija, najčešće komedija, snimana u stilu (lažnog) dokumentarca.
N
Naručiti seriju ili pilot — Kad televizijska mreža naruči seriju, to znači da je odobreno snimanje prve sezone. Isto tako, naručuje se snimanje pilota nakon odobravanja predloženog scenarija. Za detalje proučite članak o nastajanju televizijske serije.
Network television — Odnosno, broadcast television networks. Najbolji prijevod koji smo smislili jest “nacionalne televizijske mreže.” Naziv potječe od načina emitiranja — signal se odašilje putem mreže stanica. Veliku trojku nekad su činili ABC, CBS i NBC, dok je Fox pokrenut pred 25 godina i brzo postao dio “velike četvorke.” Teoretski, danas imamo “veliku petorku,” čiji je dio The CW, iako po kriteriju gledansti teško može biti smatran velikom mrežom.
Nielsen Company — Za gledanost i nielsenov rating pogledajte pod ‘g’ za gledanost. Nielsen Company je marketinška i oglašivačka tvrtka po kojoj je nielsenov rating dobio naziv, praktički ima monopol na mjerenje gledanosti američke televizije.
O
Otkazivanje (eng. cancel), obnavljanje (eng. renew, pick-up) — Pojmovi vjerojatno jasni sami po sebi. Slabo gledani programi otkazuju se zbog financijske neisplativosti, oni popularniji dobivaju novu sezonu, odnosno obnavljaju se (za novu sezonu emitiranja).
P
Pilot (backdoor pilot, put pilot, spec pilot) — Pilot epizoda je samo drugi naziv za prvu epizodu čitave serije. Ponovo vas upućujemo na zaseban članak o razvoju serije, no ukratko — na temelju snimljenog pilota mreže u pravilu odlučuju hoće li naručiti snimanje prve sezone serije. Backdoor pilot je televizijska epizoda snimljena tako da može funkcionirati zasebno. Primjerice, trosatna mini-serija Battlestar Galactica iz 2003. poslužila je kao backdoor pilot, nakon čega je odobreno snimanje serije. Spin-offovi obično kreću backdoor pilotom, epizodom koja je sastavni dio sezone izvorne serije. Put pilot je specifična vrsta produkcijskog ugovora kod kojeg mreža plaća penale ukoliko nakon snimljenog pilota ne naruči seriju. Spec pilot, odnosno spec script, je gotov scenarij koji se prodaje studiju za snimanje pilota. Razvojni proces obično kreće od prezentiranja same ideje, te potom narudžbe scenarija — dok se kod spec pilota ta faza preskače.
Primetime — Blok televizijskog programa koji se emitira između 20 i 23 sata. Centralni program televizijske mreže.
Procedural — Serija koja se zasniva na epizodnom formatu, čija radnja uglavnom započinje i završava unutar jedne epizode. Procedurali su najčešća vrsta serija na nacionalnim mrežama jer ne zahtjevaju redovito praćenje svake epizode u sezoni. Televizijski snobovi (krivi smo) na procedurale gledaju s visoka kao serije nižeg ranga jer su u pravilu jednostavne, repetitivne, ponavljajuće, zamarajuće i repetitivne. Najpopularniji današnji primjeri su CSI, NCIS, Bones, Castle, House, Criminal Minds… U biti gotovo svaka serija s nacionalnih televizija (eng. network) je procedural, dok serijalizirane serije često sadrže dosta fillera da popune sezonu od 22 epizode.
Producent — Postoji čitav niz producentskih titula, primjerice (na engleskom, pošto slabije baratamo domaćom terminologijom): supervising, coordinating, consulting, associate, assistant, line, field… Redom su zaduženi za tehnički dio produkcije serije, od upravljanja budžetom, koordinacije zadataka, castinga glumaca i zapošljavanja ostalog osoblja, pronalaženja i unajmljivanja lokacija za snimanje… Zadaće su zbilja različite, ali uglavnom se manje tiču kreativnog, a više tehničkog dijela produkcije serije.
Produkcijski studio — Produkcijski studio proizvodi seriju, mreža ju emitira. Tako da, kad netko kaže, “CBS radi najbolje serije,” to je tehnički pogrešno, ne samo zato što CBS čak ni ne emitira najbolje serije. Dakle, produkcijski studio brine se za snimanje serije po narudžbi televizijske mreže. Velike mreže imaju vlastite produkcijske studije unutar matične kompanije, ABC ima ABC Studuios, CBS ima CBS Television Productions, NBC ima Universal Television, Fox ima 20th Century Fox, ali postoje i mnogi drugi. Nije nužno da serija nekog produkcijskog studija završi na matičnoj mreži — primjerice, House je producirao Universal, a emitirao se na Foxu.
R
Reboot, Remake — To može i pod “reciklaža.” Razlika između ova dva pojma nije pretjerano velika, često se miješaju, a mnogo su češći u filmskoj industriji. Remake je recikliranje jednog starijeg filma ili serije, odnosno jednostavno “posuđivanje” osnovne ideje, likova i koncepta. Na televiziji najčešći su američki remakeovi britanskih serija, ali ima i obrnutih primjera. Reboot se više odnosi na franšize, odnosno na filmske serijale, gdje se čitav kanon “poništava” te serijal počinje iznova. Novi Star Trek, film J.J.-a Abramsa, je reboot franšize. Battlestar Galactica je remake.
Redatelj — Upravlja snimanjem epizode. Od pozicioniranja kamera i ostale opreme za snimanje do davanja savjeta i koordinacije glumaca na setu. Redatelji na televiziji u pravilu imaju mnogo manju kreativnu kontrolu nad snimanjem od filmskih im kolega. U skupljim televizijskom produkcijama, redatelj pilota često će biti zaslužan za vizualni stil serije, koji onda nastavljaju ostali redatelji. No, i taj vizualni stil definira se u suradnji sa showrunnerom te važnijm producentima i scenaristima.
S
Scenarist — Osoba koja je zadužena za pisanje scenarija epizode. Televizijske serije najčešće imaju veći tim scenarista, njih 5 do 20, od onih nižih, pa do viših. Na čelu se se nalazi glavni scenarist, najčešće je to showrunner. Iako na razradi pojedinih epizoda radi cijeli tim scenarista, finalnu verziju potpisuje jedan ili najviše njih dvoje-troje koji su zapravo napisali scenarij epizode. Dok su u filmskoj industriji redatelji najistaknutija imena, televizijom vladaju scenaristi, a kroz sezonu se izmjeni veći broj redatelja.
Showrunner — Šef serije. “Showrunner je glavni scenarist. Koordinira rad ostalih scenarista, osmišljava tijek radnje kroz sezonu, razvija likove i dijalog, piše scenarije. Showrunner je producent. Brine se za casting i zapošljavanje osoblja, unajmljuje setove i lokacije za snimanje te općenito upravlja produkcijom. Showrunner je izvršni producent. Nadzire projekt, u kontaktu je sa matičnim studijem i mrežom, osigurava i kontrolira budžet.” …sve to i teta iz vrtića.
Sitcom (multi-cam, single-cam) — Sitcom je skraćenica riječi situation comedy, odnosno komedija situacije, najzastupljeniji žanr televizijske komedije, odnosno humorističnih serija. Kad kažemo sitcom, obično mislimo na multi-cam humoristične serije snimane pred publikom ili sa dosnimljenim smijehom. Najpopularniji današnji primjeri su The Big Bang Theory, Two and a Half Men, How I Met Your Mother… Multi-cam i single-cam termini označavaju tehniku snimanja, a odnose se na broj korištenih kamera za snimanje. Kod multi-cam sitcomova koristi se veći broj kamera koje snimaju istu scenu, dok je single-cam serija, pogodili ste, snimana jednom kamerom. Zbog toga je multi-cam sitcom jednostavniji, brži i jeftiniji za proizvodnju, a gotovo isključivo se snima na zatvorenom setu. Nerijetko pred publikom, koja dobiva upute kad se treba smijati, no njihov smijeh kasnije se u post-produkciji miksa i pojačava. Single-cam tehnika pred par desetljeća gotovo se isključivo koristila za snimanje dramskih serija, no u posljednje vrijeme popularizirana (i komercijalizirana) je i među komedijama. Najpopularniji današnji primjeri single-cam komedija su Modern Family, Community, Parks and Recreation…
Spin-off — Serija “izvedena,” “odvrćena” iz neke serije. Obično je uzet neki lik (ili više njih) koji služi kao osnova nove serije, a dvije serije egzistiraju u istom “svemiru.” CSI: New York i Miami su spin-offovi originalnog CSI-a i tako dalje. Originalna serija i spin-offovi tada tvore franšizu — poput Star Treka, Stargatea, Law & Ordera itd.
Streaming — U najširem, tehničkom značenju, streaming je riječ za reprodukciju, isporuku multimedijskog sadržaja putem interneta. Odnosno, konzumiranje sadržaja bez prethodnog preuzimanja cjelovite kopije. Najpoznatiji streaming servis je YouTube, a u kontekstu televizije trenutno je najbitniji Netflix, a prate ga Amazon Instant Video, Hulu, Yahoo Screen i ostali. Za razliku od tradicionalnih televizijskih mreža, streaming servisi svoj kompletan sadržaj nude bilo kada, bilo gdje (sa uređaja koji može pristupiti internetu). Iako se tradicionalne mreže i pružatelji usluga kabelske televizije opiru tome, internetska distribucija sadržaja putem streaminga je budućnost televizije. Nadamo se.
Sweeps — Možda najvažniji dio sezone, kada sve mreže emitiraju svoj najbolji, najgledaniji program. Tokom sweepsa, pomnije se mjeri gledanost, a Nielsen šalje oko 2 milijuna obrazaca na kućne adrese vlasnika televizijskih uređaja. Prikupljaju se različiti podaci o navikama gledatelja, a na temelju tih podataka određuju se cijene oglašavanja za pojedine programe na svakoj mreži. Postoje četiri perioda sweepsa, a traju mjesec dana — u studenom, veljači i svibnju, plus nešto manje važan u srpnju. Prije i nakon sweepsa programi nacionalnih mreža u pravilu su opustošeni — originalni sadržaj čuva se za sweepse, pa njihovo mjesto popunjavaju reprize ili slabije gledane serije.
Syndication — Pojam koji obično zbunjuje velik broj ljudi, pa ga pokušajmo objasniti jednom za svagda. Prvo emitiranje samo je prvi dio životnog ciklusa neke serije. Navodno najveća lova leži u syndicationu, jer nerijetko produkcijski studio zapravo gubi lovu na seriji u prvom emitiranju. Syndication najbolje i najjednostavnije možemo prevesti kao repriziranje. Radi se o prodaji prava na emitiranje serije po prvi puta van matične mreže.
Spomenuli smo u par navrata u ovoj “početnici,” televizijska mreža ne posjeduje prava na seriju, već je njen vlasnik produkcijski studio. On prvo prodaje seriju nekoj mreži, za prvo, originalno emitiranje, a nakon određenog broja epizoda / sezona, serija se prodaje drugoj mreži, koja je obično reprizira tjedno ili dnevno u istom terminu. Prag isplativosti je dosad obično bio 100 epizoda, no u posljednje vrijeme prolazi i 88, što su ravno četiri sezone.
Syndication često zna biti izvor optimizma fanova za obnavljanje nekih slabo popularnih serija — kad je neka serija blizu čarobne brojke od 88 ili 100 epizoda, dobre su šanse da će produkcijski studio makar spustiti cijenu za obnovu serije, samo da bi dobio dodatni broj epizoda i skuplje prodao seriju u syndication paketu. Chuck i Fringe primjeri su takvih serija u zadnje vrijeme.
Humoristične serije i proceduralne drame najpogodnije su vrste programa za prodaju u syndicationu, jer se dobro drže i kod gledanja pojedinačnih epizoda van konteksta sezone. Ako dosad niste pogledali nijednu epizodu serije, mnogo ćete lakše pogledati i pratiti, primjerice, 12. epizodu 4. sezone CSI-a, nego Losta. Postoje različite vrste syndication ugovora i programa, a ovaj opisani naziva se off-network sydication.
T
Termin smrti petkom (eng. friday night death slot) — Petak se obično naziva “televizijskim grobljem” jer mreže u pravilu tamo smještaju program u kojeg nemaju puno povjerenja. Nove serije koje su privukle najmanje interesa ili one stare čija je gledanost slaba obično bivaju prebačene u termin petkom (ili, još gore, subotom). U rijetkim slučajevima serije tamo izdrže nekoliko uzastopnih sezona, ali obično se radi o kažnjeničkoj koloniji serija koje mreže ostavljaju da krepaju daleko od oči javnosti. Pretpostavlja se da ljudi, ili barem onaj najzanimljiviji dio gledateljstva između 18 i 49 godina starosti, petkom navečer izlazi van, a petak je također tradicionalni dan filmskih premijera.
Timeslot — Termin u kojem se emitira serija.
U
Upfront — Okupljanja na kojima mreže medijima i oglašivačima prezentiraju svoje programe za iduću sezonu. Pred upfrontove, ili na dan prezentacije programa mreže, obično se objavljuje sudbina serija koje su “na rubu,” a predstavljaju se nove serije za iduću sezonu. Tradicionalno se održavaju po završetku televizijske sezone, sredinom svibnja. Glavna svrha upfrontova je zapravo prodaja oglasa unaprijed – “up front” – pa otuda proizlazi i naziv.
V
VOD (eng. Video On Demand) — Video na zahtjev, usluga popularizirana pojavom IPTV (eng. Internet Protocol Television) tehnologija. Netflix je primjer VOD usluge.
Z
Zlatni globus — Nagrada koju dodjeljuje Holivudsko udruženje stranih novinara, a obuhvaća film i televiziju, pri čemu televizijski dio nominacija obično odradi preko ku… volje. Dodjeljuje se od 1944. godine, a televizijske kategorije uvedene su 1970. godine.
Svaka čast na članku i na divnom objašnjenju pojma ‘syndication’! BTW, gdje su vam nestali palci da dam jedan thumb up?
Hvala, bolji je i komentar :)
Onaj plugin je bio vanjski servis koji je nedavno počeo zezati, a onda nakon svakog thumba up / down javljati pop-up poruku, sto nam bas nije sviđalo.
Ovakve stvari bi negdje trebalo posebno izdvojiti jer dolaskom novih materijala ovaj članak nestane s “glavnih vijesti”. Vrlo korisno, bravo!
Onaj “box” na naslovnici (s desne strane izdvojenih clanaka), sluzi tome, pa ce tamo biti. Doduse, trebat ce malo kliknuti i naci ga na drugoj / trecoj stranici kasnije… Mozda nađem način da bude pri ruci stalno. (i hvala, fkors)
Ma da, samo što će kad tad i “nestati” i s tog boxa s desne strane. Trebalo bi naći negdje ipak mjesto da se to može vidjeti stalno ili barem kreirati kategoriju na žutoj traci. Čisto radi novih posjetitelja, lako za nas, mi smo vidjeli, negdje u podsvijesti zapamtiš pa potražiš…
Pa to mogu kontrolirati da ima unosa koliko želim, samo će trebati prošetati po tom slajderu ako bude na drugoj ili trećoj stranici. Vec sam razmisljao da, recimo, ispod clanka i popisa vijesti, a iznad ovog smeđeg dijela složim jednu traku sa zanimljivim člancima koje smo pisali prethodnih godina, a još uvijek su aktualni.
Vidjet ćemo, hvala na sugestiji u svakom slučaju.
ja bi dodao na žutu traku još jedan izbornik, naziva npr. “uvodnik” u koji bi bacio ovaj članak. tu bi mogli ući neki budući članci tog (info)tipa o nacionalnim i kabelskim televizijama (razjašnjenja), članci o “kritičarskim” stranicama, o rejtingu i gledanosti(mislim da ste ga već imali) – sve ono što je potrebno da se nekog nooba uputi u materiju.
Hm. Mozda. Prije u ovaj sivi dio gore. Smislit cemo nesto, tnx.
Na “gledanost” ima greška kod broja kućanstava s tv-om, nije 1,15 mil nego 115 mil valjda -.-
Gresaka, mnozina ili jednina? :) Da, klasicni brain fart, stavio sad tocan broj, tnx.
Koja cjepidlaka, ne vjerujem.
Krešo odličan članak, kao i uvijek. :)
Napokon sam shvatio šta je syndication, nikako mi to nije bilo jasno, odličan članak
Hvala puno na članku. Zaista odlično objašnjenje za “syndication”, ostalo mi je i manje više bilo jasno i poznato.
Ovo treba uramiti :))))) xD
Svaka čast i jedno veliko hvala!!!
Odlično – taman da članak prosledim prijateljima koji stalno kukaju kada pomenem bilo koji od gore navedenih izraza. :)
Svaka čast na trudu!
Interesantno i informativno.
Meni i dalje nije jasno kod syndicationa otkud bas brojka od 88/100 epizoda… recimo da neki studio snimi seriju koju otkazu nakon 13 epizoda i studio izgubi lovu (ili zaradi, nije bitno). Sta nije njima bolje da i tih 13 epizoda prodaju u syndication pa zarade jos neku, makar sitnu, lovu? Ili je fora u tome da nitko nece kupiti seriju od 13 epizoda zato jer se toj televiziji koja bi otkupila nebi isplatilo?
Ovo zadnje. Poanta syndicationa je višestruko repriziranje u nekom stalnom terminu. Bilo na tjednoj, bilo na dnevnoj bazi.
Pretpostavljam da se termin syndication odnosi samo na američko tržište pošto se kod nas kupuju i serije sa samo jednom sezonom.
Da, naravno. Syndication nema isto značenje kao i “otkup prava na prikazivanje.”
U suštini, da, ali pojam je mnogo širi.
Nemam nešto pametno za reći, nego sve pohvale za ovaj članak. Iako sam većinu stvari znao uvijek je dobro utvrditi neke pojmove i malo ih iskristalizirati :)
Odlicno!
Odličan članak. I slažem se da bi trebao biti na vidljivom mjestu za nove posjetitelje. :)
prequel, sequel, reboot, hommage…? samo predlazem. :)
Može.
Hiatus- a glupe li riječi.. Zvuči japanski/kinski/korejski :)
Ali fakat dobar članak, ovaj dio sa “syndication” sam si fino kopirao i spremio, sada ću moći dijeliti mudrost na drugim stranicama svima onima koji ne znaju kaj to znači :)
Da li zna iko gdje se mogu pogledati epizode Glee serije… :)
Krešo , kao i uvjek Savršen clanak <3 :)
Trenutno, koliko ja znam, nijedna naša televizija nema Glee na programu.
(znam ja na što ti misliš, ali ti ne smijem ovdje linkati takve stvari :)
Also, hvala.
Vrlo koristan članak, hvala!
Btw, nice touch: “repetitivne” ;-)
Vrlo koristan članak. Naročito za gledatelje stranih serija. Ako ćemo o domaćem terenu, tada neke formulacije nisu posve točne. Na primjer, kod nas IZVRŠNI PRODUCENT je suprotna posve suprotna američkoj varijanti. Izvršni producent je onaj tko rukovodi snimanjem i postprosukcijom, dok je producent kreativa. Također, u Hrvtskoj su producenti show runneri, scenaristi samo surađuju.
Istina, hvala na dodatku. Da, kako se primarno bavimo stranim serijama, ovo je posebno pisano iz kuta američke produkcije koja je najjača.