Kada se svađaju, kada su ljuti jedni na druge, likovi unutar svijeta “Malih laži” (Big Little Lies), nove HBO-ove miniserije, odlaze na svoje terase od stotinjak kvadrata, zapale cigaretu i popiju čašu vina iz butelje vrijedne 100-200 dolara i promišljaju o svojim odlukama s pogledom na ocean.
Ti trenuci su toliko udaljeni od stvarnoga svijeta, onoga u kojem sam upravo oprezno odmjerio hoću li kupiti 10 ili 15 deka posebne u obližnjem Konzumu, da je vrlo teško osjećati empatiju.
Radnja serije odvija se u kalifornijskom primorskom gradiću, Montereyu. Monterey je zajednica imućnih članova društva i utjelovljenje američkog sna; muškarci u seriji su toliko uspješni da njihove pametne i veoma sposobne žene uopće nemaju potrebu raditi. Svoje vrijeme većinom provode s djecom; ne baš toliko kuhajući i pospremajući dok čekaju druge polovice da se vrate s posla – već više ispijajući jutarnje kave i sudjelujući u partijama trenutno popularnih glasina nakon što su klince ostavili u školi.
Smetalo me kako se u početku nije više pažnje poklonilo prikazu kako žene ipak ne spletkare po cijele dane, ali kad je postavljen problem – on je bio: 1. hoće li se održati kontroverzna predstava s lutkama u lokalnom kazalištu ili ne?, 2. hoće li sva djeca doći školskoj kolegici na rođendan i 3. slap problema koji izaziva izostanak određene djece s njega. Prikaz sposobnih, inteligentnih individualnih karaktera padao je u vodu kad bi sjele i ogovarale druge pripadnice zajednice. Vrlo kasno u prvoj epizodi potegnuto je pitanje tko je prvog dana škole maltretirao jednu od djevojčica, a imajte na umu da je riječ o šestogodišnjacima. Njihova učiteljica pred svom djecom i roditeljima tjera malenu žrtvu nasilja da prstom uperi u zlikovca. Osim što je scena sama po sebi šokantno tematski promašena – odbijam vjerovati da bi se tako nešto dogodilo u krugu svih svjedoka. A i u svijetu stvarnosti.
Ranije epizode ne uspijevaju uzvisiti tonalni kvazi-šund djela koje adaptira (Big Little Lies je adaptacija Timesovog bestselera Liane Moriarty iz 2014.), ali u kasnijim epizodama (op. a. mreža je za gledanje ponudila sve epizode osim finala) ipak se vidi pomak prema realističnijem prikazu likova u samom djelu. Serija ne želi predstaviti svoje junakinje kao trač-babe, što prvenstveno ne bi uopće smjela, ali prvi dojam je nažalost takav i potpuno je promašen svim načelima progresivne civilizacije. Kada konačno imamo seriju u kojoj žene vode glavnu riječ, trebalo bi paziti da iste ne ispadaju ohole tračerice. Na ovaj način na koji je to prikazano u Big Little Lies, nije sigurno želi li Kelley likove prikazati kao nešto starije dokone spletkarošice kakve su dominirale u CW-om Gossip Girl, ili nešto želi reći o položaju ultra-privilegiranih žena koje svoje neispunjene ambicije, u problematičnim i diskunkcionalnim sadašnjim i bivšim brakovima, pokušavaju realizirati dominacijom nad drugim ženama koje je zadesila tužnija sudbina. U kasnijim epizodama ipak se bolje formiraju same osobnosti i posebnosti svake od glavnih likova, što bi nam moglo reći da je taj prvotni diletantski opis likova nastao radi Kelleyjeve sapuničaste sklonosti, što je šteta. Uz to se ne mogu oteti dojmu da se u seriji moglo i ozbiljnije porazgovarati o traumi i posljedicama nasilja koje traju zauvijek. I baš zbog toga je jukstapozicija ozbiljnosti tema i crtica u kojima mještani, poput grčkog kora u tragediji, komentiraju radnju – u najmanju ruku nezgodno disonantna.
Također žalim što je seriji potrebno tih nekoliko epizoda (od sedam epizoda ukupno) kako bi od likova napravila zanimljive, višedimenzionalne ljude. Još je i gore što su tri glavne junakinje utjelovile sjajne Reese Witherspoon, Nicole Kidman i Shailene Woodley. Njihove glumačke izvedbe nose cijelu seriju, a u paru s fantastičnom Laurom Dern i Zoe Kravitz, te muškim dijelom u Alexanderu Skarsgardu i Adamu Scottu – producenti i mreža se mogu pohvaliti kako imaju jednu od najboljih glumačkih postava trenutno na televiziji.
Početak je obilježen ubojstvom u zajednici, a gledatelj je ostavljen u nedoumici tko je ubijen i tko je ubojica. Početak serije je zapravo i njen kraj. Linearni tijek događaja počinjemo pratiti u prošlosti, nakon što u zajednicu dolazi Jane Chapman (Shailene Woodley) sa svojim sinom, očito u bijegu od vlastitih demona. Brzo se sprijateljuje s Madeline (Witherspoon) i Celeste (Kidman), a idiličnost situacije kvari četvrta majka, Renata (Dern).
Na prvi pogled staložena zajednica bogatih – bajne fasade brakova i obitelji vrlo se brzo raspadaju unutar zidova domova. Svi skrivaju tajne, a izdaje se događaju daleko od očiju zainteresiranih strana. Pitanja obitelji i pogotovo odnosa unutar braka pokazuju koliko je teško isti očuvati, te koliko je teško nasilni brak prepoznati i iz istoga pobjeći. Bez ulaženja u područje spojlera – jedan od brakova je mučno za pratiti, ali i jako jednostavno sugerirati akterima na ekranu što bi trebali napraviti. Iz udobnosti vlastitog kauča.
Autor adaptacije je David E. Kelley (“Kućice u cvijeću”, “Ally McBeal”, “Pravda za sve”), koji svojim potpisom upečatljivo povlači paralele na “Očajne kućanice“, još jednu seriju koja počinje smrću i “što će selo reći” tematikom.
Big Little Lies, serija nastala na bazi knjige koja je često prozivana “novim chick-litom”, pronaći će svoje poklonike među gledateljicama i gledateljima, ali osobno nisam u potpunosti sretan konačnim proizvodom. Sapuničastu radnju u mnogim trenucima izdiže kvaliteta mreže, ljudi iza kamera, a definitivno glumicama i glumcima ispred nje. Postoji određena doza subverzije, zanimljiva mješavina humora i ozbiljnosti, glumačke izvedbe u određenim dijelovima jednostavno blistaju, ali sve skupa je prilično novo i neistraženo područje za HBO. Big Little Lies bi se bez problema mogao naći na manjoj mreži i teško se oteti dojmu da su pristali raditi seriju, ne zbog prestiža originalnog romana – već zbog prestiža imena ljudi koji su seriju i htjeli napraviti. Nema ništa loše u tome ako nam budućnost nosi i druge projekte ovih talentiranih ljudi, ali HBO nas je naviknuo na ambiciozniju televiziju. Big Little Lies iz epizode u epizodu pronalazi svoje uporište i sam misterij je dovoljno zanimljiv i tjera na daljnje gledanje, ali temelj je ipak blago hrđav.
“Male laži” će svoju premijeru imati 20. veljače na HBO-u u 20:00. Nove epizode ići će svakog ponedjeljka.
https://www.youtube.com/watch?v=nS0UsecjHx8
Žanr: Drama
Autor: David E. Kelley (po romanu Liane Moriarty)
Mreža: HBO
Glume: Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Shailene Woodley, Adam Scott, Laura Dern, Alexandar Skarsgard
Datum premijere: 19. veljače 2017.
Datum premijere (HR): 20. veljače 2017.
Šest epizoda pogledano je za recenziju.