Hrvatska serija. Sintagma koja često podrazumijeva kolutanje očima, osjećaj mučnine u želucu i opću slabost tijela napaćenog preglumljavanjem i neprirodnom dikcijom. No – produkcija domaćih serija u tome je djelomično sama kriva, s iznimkama koje samo potvrđuju pravilo. Bez mnogo mlaćenja prazne slame, a mlaćenje prazne slame je ono čime se bavimo i čime se volimo baviti — domaće serije u većini slučajeva jednostavno nisu dobre.
Za svaki Počivali u miru ili Bitange i princeze imamo desetak Bumeranga i Ko te šiša. “Morate imati ključ koji radnju povezuje sa stvarnosti i onda ćete dobiti dobar i pozitivan odjek publike”, prije nekoliko godina za Večernji je objašnjavao Nebojša Taraba. Pokušavaju li naše krimi-serije učiniti više nego je potrebno? Zapinju li prilikom kopiranja američkih i britanskih nacrta? Pa o tome bi svakako bilo dobro popričati, ali to je preopsežna tema, pa je ostavljamo za neki drugi put.
Bilo kako bilo, naše drame su posebno pogođene tom neidentificiranom bolešću, dok nešto jeftinija proizvodnja humorističnih serija znači da su zbog zakona brojeva i ponešto uspješnije na snazi svojih scenarista i glumačkih postava. Hibridne, igrano-dokumentarne, serije koje nam uporno guraju na program kao djetetu špinat u usta, publiku traže u ne znam točno kome, a ostale pokušaje ne vrijedi niti spominjati.
Kroz više od devet godina postojanja ovog portala nismo mnogo pisali o domaćim serijama. Ne zato što nam je domaći proizvod posebno odbojan već zato što je rijetko što vrijedno utrošenog vremena. Hrvatska produkcija svodi se tehnički samo na tri naručitelja, a u praksi je to samo HRT koji ima zakonsku dužnost tu i tamo kupiti poneki odvažniji projekt, dok preostale dvije televizije moraju odgovarati svojim oglašivačima i zbog toga svoj program pune jeftinim, lako probavljivim šundom ili potpuno negledljivim smećem. I ne mislim pritom na reality džubre već na “drame” ili “komedije” koje nam se servira u lopatama izravno s najbližeg deponija.
I zato je — kad je prije više od dvije godine domaći HBO najavio da kreće u produkciju originalnog sadržaja – ta vijest bila poput svjetla na kraju (ofarbanog) tunela. Vjerojatno ste već vidjeli zelenu ocjenu na kraju teksta i najvažnije pitanje o Uspjehu već je odgovoreno. Da, konačno imamo dobru seriju koju bez rezerve možemo preporučiti gledateljima.
Krajem 2016. godine HBO Adria je provela First Draft natječaj za autore iz regije koji su domaćoj podružnici kabelskog velikana predali svoje radove, a u travnju 2017. sudjelovali smo na neformalnoj pressici u centru Zagreba kad su pobjednici istoga i objavljeni. Marjan Alčevski bio je jedan od pobjednika sa scenarijem za Uspjeh, tada još pilot kojeg su autor i mreža opisivali kao “gorku odu o Zagrebu” i “krimi-seriji koja donosi mračan uvid u različite strukture današnjeg društva kroz priče običnih ljudi koje je društvo gurnulo preko ruba”. Dakle, neka standardna tema koja je uvijek zanimljiva u televizijskom formatu, a i redovno aktualna obzirom na postojano stanje zagrebačko-hrvatske političko-društvene situacije. Korupcija i kumovanje koji se kroz spiralu s najviše prečke ljestava društvene piramide prelijevaju na dno iste uvijek je u modi.
HBO je naručio šest epizoda (imali smo priliku pogledati cijelu sezonu) koje će biti dostupne za binge na HBO GO-u od 6. siječnja.
Prvo i najvažnije – Uspjeh izgleda fantastično. Pod redateljskom palicom sarajevskog oskarovca Danisa Tanovića i okom njegovog direktora fotografije Erola Zubčevića, Zagreb — ali i domaća serija — nikad nije izgledala bolje. Produkcija je ovdje izvela sjajan posao, a uloženo vrijeme i budžet s malih ekrana kao da vam govore: “Evo, ovako izgleda serija kad se može i hoće.”
Uspjeh je priča o borbi s vjetrenjačama, o pokušajima koje trebamo činiti kako bi nam svima bilo bolje. To je teška serija koja drži ogledalo našem društvu i problemima s kojima se na dnevnoj bazi suočavamo. Četvero potpunih stranaca povezuje događaj koji će obilježiti prvu sezonu i koji pokreće cjelokupnu radnju same serije. Zanimljivo je da se vrtlog događaja opisuje kao “gorka oda” Zagrebu, ali drugačije bojim se nije niti moglo jer se institucionalizirana korupcija ukorjenjuje kao rak u sve pore društva, stoga i ne čudi da se i fiktivna krimi-serija bavi stvarima koje nam se svakodnevno servira s portala i televizora.
Priča prati živote četvero naizgled nepovezanih ljudi. Haris Mujadžević (Uliks Fehmiu) vlasnik je arhitektonskog ureda koji dizajnira i projektira megalomanske zamisli za jednog naručitelja, građevinskog tajkuna Luju Kralja (Borut Veselko), čovjeka s obje ruke duboko u kaljuži mutnih poslova, s poznanicima sumnjivog morala i sumnjivijih investitora projekata. Fehmiu je staložen, ozbiljan, gotovo da svojim ugledom i značajem, a posebno i dubokim glasom, vlastoručno drži jezgru glavne glumačke postave na okupu. Sjajan posao obavlja kao čovjek koji se pokušava bosti s rogatima, ali čak i kad se čini da ima određenu prednost život mu zalijepi šamarčinu i pokaže mu da ipak postoje mnogo jači igrači.
Kristijan Mihletić (Toni Gojanović) i Vinka Čorić (Iva Mihalić) obični su građani; prvi muku muči s nadolazećom ovrhom zbog koje mu prijeti deložacija iz stana, ima bolesnog sina i bori se rukama i nogama s teškom životnom situacijom. Vinka je pak nedavno zaradila promaknuće u svojoj banci, dobro je situirana pripadnica više srednje klase s mužem i djetetom školske dobi. I Mihalić i Gojanović predali su se svojim ulogama, a Gojanović čak ima i nešto dodatnog posla kojeg ne bih sad pokvario prije premijere.
Zadnji kut ovog neobičnog pravokutnika čini Blanka Antić (Tara Thaller), srednjoškolka koja se našla u problemima nakon što se spetljala sa sinom “poznatog poduzetnika”, ali zapravo samo poznatim pripadnikom kriminalnog miljea. Thaller je fantastična u svojoj ulozi; ona je cinična, prosta, svojeglava mlada žena koju nije previše briga što drugi misle o njoj, ali ipak mnogo skriva iza hrabre fasade. Thaller je i vlasnica barem nekoliko komičnih situacija u ovoj ozbiljnoj drami, a poseban spomen zaslužuje finale situacije s “pismom” u trećoj epizodi. Njezine ekspresivne oči, ogromni tamni podočnjaci i sitni trzajevi nosnica praktički su zaslužili vlastito pojavljivanje u glumačkoj postavi na špici.
Odličan posao je ovdje odradio HBO-ov casting jer se u sporednim i epizodnim ulogama pojavljuju puno poznatija glumačka imena i zanimljivo je pratiti interakcije u ovakvim obrnutim ulogama.
Glavni dio postave zaokružuje policijska inspektorica Kalić (Marija Škaričić) koja istražuje jedan slučaj u kojem nema sve informacije. Jedina nespretnost koja se povlačila kroz ovih šest epizoda je ponekad neozbiljna i upitna policijsko-pravosudna praksa, ali i ona tradicionalna boljka formata kad se likovi nalaze baš na mjestima na kojima ih radnja i treba. Oprostit ćemo to sve jer riječ je ipak o sadržaju zabavnog televizijskog karaktera, a ne o simulaciji stvarnog života.
Uspjeh je rijetka odlična domaća serija; detaljno promišljena, s jakim likovima, aktualnom temom i još boljim glumcima. Produkcijski na svjetskoj razini, njezin redatelj je dobitnik Oscara koji je u tri mjeseca na temeljima scenarija Marjana Alčevskog izgradio paralelni, a opet u potpunosti naš Zagreb. Šlageri iz šezdesetih posipani kroz ovih šest epizoda samo dodaju taj posebni zagrebački štih. Kada je Marin Kariž, direktor HBO Adrije, prilikom premijere serije krajem studenog s knedlom u grlu ponosno poručio da je Uspjeh sve ono čemu je zadnjih petnaestak godina postojanja HBO-a na ovim prostorima vodilo… Pa, teško je bilo ostati ravnodušan. To su bili ljudi koji su se kockali i uložili u originalnu produkciju, svjesni da uspjeh (isprike na ovoj igri riječi, znali ste da će prije ili kasnije doći) ne dolazi preko noći.
Ako je prva sezona Uspjeha indicija na koji način će se proizvoditi sadržaj za domaći HBO imamo se svi čemu veseliti.
Prva sezona Uspjeha bit će dostupna u potpunosti pretplatnicima HBO GO-a od 6. siječnja, a od istog datuma emitirat će se na tjednoj bazi na HBO-u.
Kriminalistička drama
Marjan Alčevski
HBO
Tara Thaller, Uliks Fehmiu, Iva Mihalić, Toni Gojanović, Marija Škaričić
6. siječanj 2019.
6. siječanj 2019.
Cijela prva sezona pogledana je za recenziju.
Dobar dan,
čudi me da nema komentara ili ih ja ne kužim… :|
Uglavnom… sviđa mi se prva epizoda. Sviđa mi se i kaj je HBO preko mog operatera poklonio i gledanje u HD-u. Nekak’ sam navučen na taj nordijski noir, gledam sve snimljeno sjevernije od Minhena i mogu reći da mi se sviđa Uspjeh. Hrvatski Broen, a i arhitekt Haris vozi, što drugo nego – Volvo :)
Čini mi se da će 6 epizoda biti taman, nadam se da od druge do pete neće biti samo popunjavanje. Malčice mi ide na živce toliko korištenje “dronovskih” kadrova, ali ok… imamo i to. Originalna glazba mi je odlična, a ova fora sa šlagerima vjerojano mora biti, čini mi se da danas sve retro (slušaj soundtrack Kiling Eve ili Sharp Objects) izaziva oduševljenje. Veselim se 6. siječnju, kad već Sv. Tri kralja padaju na nedjelju, serija će mi popraviti dan :)
Pozdrav!
Dobar dan!! Meni nije jasno zasto nije netko ponudio ekranizaciju Hbo recimo Gricke vjestice, Gordane il mnoge druge dobre knjige iz Hrvatske knjizevosti!!! Vjerujem da bi to doba povijesti gledateljima bilo iznimno zanimljivo bez obzira gdje se nalazili u kojem kutku ovog naseg planeta!!!
Dobar je ovaj sa Grickom!Mogla bi i Saga o Jelacicu ili Kosovski boj! Safikada-sto da ne?Ali radi se o suvremenosti i to je odlicno.Mi u Francuskoj je necemo vidjeti ali mi je milo sto je oblasna suradnja, ocito, uspjela!
Obozavaam kada se ujedine razlicitosti, uvijek rezultiraju neocekivanostima i evolucijom.Svijet ide naprijed a lokalnost je neprakticna. Uci se od drugih.
Ocajna gluma
Jedva sam prozvakao cijelu sezonu. Na momente si mislis, super, a onda na momente kao – da, vidi se da nije ta razina da bi se moglo plasirati na “zapadnija” trzista. Velike pohvale za produkciju i ton/boju serije! Zbog nje Zagreb izgleda odlicno te serija je po tom pitanju vrh. Sto se glume tice najveci kiks je Marija Škaričić, uloga joj nikako nije sjela, ali doslovno nikako, osim u sceni kad snima “nesto” mobitelom (da ne spoilam). Los stav, losa intonacija, losa gluma, los dio scenarija, bas sve krivo. Gojanović, Fehmiu, Mihalić, Thaller su bili dobri, onoliko koliko im je scenarij dopustao npr. kad Blanka govori password za mob i kaze “Popusi mi” iako ima iPhone, di je lozinka za otkljucavanje kombinacija brojeva, a ne rijeci – i da se koristila onom tehnikom slova ispod brojeva, glupo je smisljeno (bez toga se moglo, ovako ispada da se ne pazi na detalje). Thaller je mogla zablistat da je scenarij imao bolji tekst i bolji izrazaj. Jako dobar posao su odradili Veselko, Bodan, Navojec i Lucev, dok je Cavajda bio i vise nego dobar – 10/10! Ono sto me odusevilo je muzika u seriji i uvodna spica. Sve u svemu, bolje nego na sto smo navikli, jos da je poraditi na castingu i scenariju, imali bi hit!
Koliko sam shvatio — dostupno je na svim, ili barem većini, tržišta na HBO GO-u, a koliko će to netko van regije gledati je druga stvar. Vjerojatno isto kao i mi poljske ili mađarske HBO originale.
Nisam ni ja znao, ali iPhone ima i alfanumeričku kombinaciju passcodea, tako da svi možemo “popusimi” staviti kao šifru.
https://i.imgur.com/QeKnhbp.png
To sam pretpostavio da je dostupno ostalim trzistima putem hbo go-a, ovo sto si napisao nakon, sam vise mislio: “koliko će to netko van regije gledati je druga stvar”.
Oh wow, ovo nisam znao, iako imam iphone dugi niz godina, ali svejedno mislim da je bilo nepotrebno i da je ispalo lose. Takoder mi je “super” sto su nekoliko puta pricali na mobitel, a na ekranu se vidi zaslon s aplikacijama te je ocigledno da ne komuniciraju s nikim. Imalo je tu jos dosta detalja sto nisu pazili, al steta. Mene nisu kupili za drugu sezonu.
Serija je jako dobra – posebno za hrvatske standarde – izvrsni eksterijeri, stvarne lokacije, dobra gluma, glazba, ali… Problem je rasplet serije koji je posve neuvjerljiv, tako da mi je to bilo dosta veliko razočaranje. Scenaristi su ga po mom sudu svojim krivim smjerom za likove (neću u detalje da ne spojlam) baš zeznuli. Ima tu još nekih sitnica, o kojima su drugi govorili no ne bi to uzeo za neko veće zlo, sve serije pate od tih manjih nelogičnosti. No, unatoč svemu, odgledao sam ju u jednom dahu, i svakako bi ju preporučio, zadnjoj epizodi unatoč.
Serija ne da je dobra nego je odlična. Barem po momo mišljenju. S obzirom da se radi o domaćoj produkciji, fascinirana sam i grafikom i glumom. Bilo je nekoliko propusta ali to nije ništa što je neoprostivo. Gledam komentare i mislim u sebi, okej, možemo li se bazirati na nešto pozitivno? U redu, bilo propusta, loših trenutaka, ali to će svakako ljudi koji su radili na seriji vidjeti i sami. Nekad se čovjek izgubi u pretjeranoj fokusiranosti na apsolutno sve detalje, pa nešto se i provuče. Mislim da je ovo nešto vrhunsko i nešto najbolje što se u našoj regiji moglo dogoditi. Uvijek sam se pitala kada će se ovako nešto dogoditi. Imali smo pokušaje krimi serija, u BiH je davne 2004. godine počelo emitovanje krimi serije “Crna hronika”, naravno kolpas zbog slabe gledanosti. Ali evo, nešto kontačno po višim standardima. Veliki sam ljubitelj krimi serija i gledala sam ih mnogo, sve su bile američka produkcija skoro i mogu reći da su sa ovom podigli ljestvicu kvalitete u svakom smislu.
Odlična serija
Svi hvale glumu iako je, u kombinaciji sa zvukom, kod nekih glumaca – očajna. Tekst je za Thaller pisan onako Kako se govori u žargonu i to je u redu, ali kada ga izgovara glumica sa minimum, bolje reći odsustvom, dikcije onda je to nerazumljivo i samim tim katastrofalno loše. Ni Fehmiju nije sjajan po tom pitanju. Ostala dva ženska lika se uglavnom razumeju, ali povremeno pričaju u vetar. Jedino je korektan četvrti glumac. Sa ovime, što je očigledno i uhočujno, serija ne može dobiti prelaznu ocenu što je šteta s obZirom na to da ima sasvim dobar scenario.
Odlično izgleda!