Recenzija: Novine — Priželjkivani vrući krumpir, prikaz odnosa politike, novca i medija zapravo je hladni pire – serijala.com
Trenutno čitaš
Recenzija: Novine — Priželjkivani vrući krumpir, prikaz odnosa politike, novca i medija zapravo je hladni pire

Recenzija: Novine — Priželjkivani vrući krumpir, prikaz odnosa politike, novca i medija zapravo je hladni pire

O Novinama se već mjesecima naveliko piše u raznim medijima, kao o seriji koja je dobila pohvale strane kritike dok je njeno domaće emitiranje većinom prikazivano skoro pa upitnim, a HRT nezainteresiranim za vlastiti projekt. Jasno, medijsko napuhavanje nezainteresiranosti naše najveće televizije, kao i povezivanje nedostatka promocije Novina sa činjenicom što je glavna tema serije sprega medija, politike i korupcije samoj je seriji dalo željenu medijsku eksponiranost pa je tako postala i jedna od iščekivanijih domaćih ostvarenja. Ako još na to dodamo i premijeru prvih epizoda na filmskim festivalima, zatim u Rijeci te oduševljenje svih domaćih (uz ranije spomenute strane) kritičara, Novine su postale serija koju smo i mi morali pogledati.

Nakon Počivalih u miru, domaće serije koja mi se u obje sezone zaista svidjela, a koja je došla potpuno iznenada i s mnogo, mnogo manje promocije, najava i eksponiranosti, nadala sam se da će i s Novinama biti slično. Dobili smo prve dvije epizode, prva je više manje vrlo spor uvod u priču i upoznavanje s mnogobrojnim likovima nakon koje sam gajila nade da će se sve nekako pokrenuti u drugoj. Nije.

Štoviše, nakon druge sam bila sigurna da ću je zamrziti, ako se nešto ne promijeni i serija nastavi dosadašnjim tokom; tako da se zaista nadam da su daljnje epizode drugačije.

ckdn0vxugaan7kc-jpg-large

Novine pričaju priču o jednom riječkom listu i njegovoj redakciji nakon što ih kupi bogati poduzetnik Mario Kardum (Aleksandar Cvjetković), koji je vrlo blizak s lokalnim političarima, a njegova majka (Edita Karađole) s biskupom. Redakciju predvodi Nikola Martić (Trpimir Jukić), rijetki od likova koji se tu i tamo čini kao ljudsko biće jer se nervozno smješka, čini se apsolutno nesiguran u sve, kaže neku blentavu šalu koja to nije, a i nekako izaziva sažaljenje koje u tebi može probuditi jedan u svemu vrlo prosječan čovjek. Najzanimljiviji i za radnju najvažniji likovi su ipak istraživačka novinarka Martić (Branka Katić), standarno alkoholičarka te mladi novinar crne kronike Marinković (Goran Marković), kojem je privatno život također nesređen.  Svi glumci su odradili izvrstan posao, a pogotovo Cvjetković i Katić.

Produkcijski, tehnički i vizualno gledano – serija izgleda fenomenalno. Rijeka je definitivno filmski grad, a visinski kadrovi ulica, trgova i luke nadopunjuju ciljani dojam hladnoće i izoliranosti.  Svaki kadar je u hladnim tonovima, kao da je uputa u post-produkciji bila –„ što više filtera da izgleda kao Broen ili Fortitude.“ Očito ne skrivajući svoje uzore u trenutno vrlo popularnim nordijskim noir serijama, Novine su u prve dvije epizode serija koja se uzima preozbiljno, likove ne karakterizira preduboko, a radnja se odvija presporo i očekivano. Jasno, predvidivost neke radnje nije uvijek nešto što zamjeram, jer se i sto puta ispričana priča može ispričati na zanimljiv i svjež  način, no (zasada) to nije ovdje slučaj.

Moguće je da je problem i u mojem načinu gledanja te da će mi bolje leći gledanje sporih i usporenih kadrova uz pokoji prekid reklamnim blokom ili ustajanje i pospremanje po dnevnom boravku, možda čak i usputni razgovor uz televiziju. Sa punom pozornosti i pažljivim gledanjem usporeni kadrovi i scene u kojima se ne događa doslovno ništa više od par minuta imali su efekt suprotni od željenoga na mene; slow-motion lika koji ulazi u krupni kadar samo naglašava pretjeranu ozbiljnost kojom se shvaća i pretencioznost redatelja (koliko god ne volim upotrebljavati tu riječ) jer dramaturgiju koju želi postići nije ničim zaslužio. Point of view scene u kojima gledamo likove kako imaju lica uronjene u vodu na početku svake epizode potpuno su odsječene od toka radnje, krivom upotrebom i neuklapanjem gube svaki metaforički i umjetnički smisao te postaju suvišne i iritantne. U svoj toj hrpi nepotrebnih kadrova koji inzistiraju na nekoj umjetničkoj viziji izgubi se ritam radnje, koji je ionako prespora, a na početku i nedovoljno zanimljiva da bi sve to opravdao.

cktgbzzwkaels3m

Na početku svake epizode se pojavljuje i citat, rečenica koju će tokom epizode izgovoriti jedan od likova. Time se daje očiti homage The Wireu, no u kontekstu svih ostalih karakteristika ove serije ostavlja vrlo amaterski, kopirantski i masturbatorni dojam.

Jednostavno nisam uvjerena. Neuvjerljiva mi je potpuno sterilna redakcija Novina, neuvjerljivi su mi uštogljeni dijalozi, neuvjerljivo mi je amerikanizirano tajkunsko ponašanje („pri izlasku ćete kod moje tajnice napisati na jedan papirić cifru, malo je nezgodno razgovarati o novcima“; priznajem da ne poznajem puno tajkuna, ali dam ruku u vatru da nitko nikad nije izgovorio tu rečenicu ), neuvjerljiv mi je „eksplozivan“ seks  pri kojem djevojka liže ogledalo; zapravo mi je jedini uvjerljiv trenutak bio u prvoj epizodi kad političaru Tomaševiću (Dragan Despot) padne mobitel u pisoar. To mogu vidjeti kao nešto realno. Sve ostalo kao da se odvija na setu Djevojke s tetovažom zmaja, a ne u Hrvatskoj.

Ostaje vidjeti ima li pozitivnih promjena u odnostu na tempo radnje te dublju karakterizaciju likova od vrlo grubih poteza; u suprotnom preporučujem svima da bace oko na Počivale u miru, koji su se također, a po meni i uspješnije i realnije bavili prikazom odnosa politike, novca i medija na našim prostorima.

6 10 1
6

Žanr: Drama

Autor: Dalibor Matanić, Ivica Đikić

Mreža: Hrvatska radiotelevizija (Drugi plan)

Glume: Branka Katić, Aleksandar Cvjetković, Trpimir Jukić, Olga Pakalović, Goran Marković, Tihana Lazović

Datum premijere: 16. listopada

Dvije epizode pogledane su za recenziju.

Komentari (0)

Odgovori

Serijala je online magazin posvećen aktualnim i popularnim televizijskim serijama, kritici i novostima.

© 2009-2020 Serijala.com, sva prava pridržana

ISSN 2459-5861