HBO je ove godine bio dobar prema nama. (Ili, točnije, kako prema kome, ako se uzmu u obzir obnovljene i otkazane serije.) Četiri nove serije su predstavljene: Life’s Too Short Rickyja Gervaisa (premijera na HBO-u; na BBC-ju je prikazana 2011.), Girls (čiju recenziju svakako pročitajte ako već niste) nove mlade autorice Lene Dunham, Veep Armanda Iannuccija te novu seriju Aarona Sorkina The Newsroom.
Iako je Sorkin prešao u novinarske vode, ljubitelji političkih serija opet su došli na svoje. Nakon što smo preko West Winga saznali sve o funkcioniranju predsjedničkog ureda Sjedinjenih Američkih Država te predsjedničkih kampanja, možda se i postavlja pitanje što se još može reći na tu temu u takvom formatu. Zato smo sada dobili nešto novo i drugačije. Barem za američke prilike. Naime, Britanci su odavno televizijski pokrili te teme (u njihovom slučaju, premijerske i ministarske): Yes Minister i Yes Prime Minister, o kojima smo već pisali, zatim The New Statesman i The Thick of It. Upravo se autor posljednje navedene britanske humoristične serije, The Thick of It (hrvatski, recimo, U središtu), Armando Iannucci, američkoj publici predstavio zatim filmom In the Loop (U banani) 2009. godine, koji je zapravo spin-off serije The Thick of It, a prikazuje sastanak američkog i britanskog političkog vrha u Washingtonu, točnije događanja iza scene koje čine razni savjetnici, asistenti i sl., a u pozadini su dogovori o potencijalnoj zajedničkoj invaziji. Film je, očigledno, satira na američko-britansko savezništvo i politiku u 21. stoljeću.
No, Iannucci je i prije 2009. zainteresirao američku televiziju. Naime, ABC je 2006. naručio pilot američke verzije serije The Thick of It za televizijsku sezonu 2007./2008. Iannucci je bio potpisan samo kao producent, a seriju su razvijali Mitch Hurwitz i Richard Day, koje je proslavio Arrested Development. Radnja je trebala biti smještena iza scena Američkog kongresa i njegovih “nižih” članova i službenika. ABC na kraju nije odabrao pilot za tu televizijsku sezonu, a i sam Iannucci se distancirao od njega, rekavši: “Bilo je strašno… preuzeli su ideju i izbacili sav stil. Sve je bilo konvencionalno snimljeno i nije bilo improvizacije ili psovanja. Nisu ga uzeli, hvala Bogu.”
Nakon što je ABC odbacio pilot, javile su se druge zainteresirane strane: HBO, Showtime i NBC. Iannucci se ovaj put odlučio više involvirati u projekt te je odabrao HBO, svoju prvotnu želju. Tako su se odlučili na sasvim novu temu serije, koja će ovaj put pratiti potpredsjednicu SAD-a i njezin ured. Seriji je dano ime Veep (riječ je o žargonu koji dolazi od inicijala VP za Vice President), a pilot je naručen krajem 2009. godine. Iannucci je dobio mnogo više kreativne slobode, pilot je napisao sa starim suradnikom, Simonom Blackwellom, a na kraju je HBO u travnju 2011. naručio cijelu sezonu serije.
A sada nešto malo i o samoj seriji. Kako je već napisano, Veep je humoristična serija koja prati potpredsjednicu SAD-a Selinu Meyer (Julia Louis-Dreyfus) i njezin ured: Amy Brookheimer (Anna Chlumsky), šeficu osoblja, Garyja Walsha (Tony Hale), osobnog pomoćnika, Mikea McLintocka (Matt Walsh), šefa za odnose s javnošću, Dana Egana (Reid Scott), novog zaposlenika i kasnije zamjenika šefa za odnose s javnošću i Sue Wilson (Sufe Bradshaw), Veep-ovu osobnu asistenticu. Uz njih, redovito se pojavljuje i Jonah Ryan (Timothy Simons), zaposlenik Bijele kuće, koji je poveznica s Uredom potpredsjednice. Prva sezona je imala osam epizoda, a obnovljena je i za drugu sezonu.
Zaplet je vrlo jednostavan: iz uvodne špice, prema novinskim člancima, vidimo da je Selina Meyer imala veće ambicije od potpredsjedničkog mjesta. Sama se kandidirala za predsjednicu SAD-a, no nakon nekog vremena je odustala i postaje potpredsjednicom. Posao očito i nije toliko glamurozan kako bi se očekivalo ili barem kako je onaj predsjednički, a nema ni toliko otvorene ruke. I dok pokušava progurati svoj program “Čistih poslova” u Senatu (Clean Jobs), mora se baviti i drugim dužnostima koje nisu uvijek najzanimljivije ili najvažnije. Uz nju je stalno njezino osoblje koje će, zapravo, napraviti sve što traži ili zato što žele napredovati u daljnjoj karijeri ili zato što su već toliko u tom poslu da su otupjeli na pojmove kao što su dostojanstvo ili sram ili jednostavno zato što na taj posao gledaju kao na vrhunac svoje karijere (a vjerojatno i života). Kolika je njihova važnost u cjelokupnom sustavu američke politike (s obzirom na Bijelu kuću) umanjena, svjedoče stalno pitanje Potpredsjednice osobnoj asistentici: “Sue, did the President call?” te odgovor kojeg dobiva, a on je (za sada) uvijek negativan. S druge strane, tu je i lik Timothyja Simonsa, odnosno Jonah Ryan, koji predstavlja vezu Bijele kuće s njihovim Uredom, a riječ je o osobi od očito ne baš velike važnosti za West Wing Bijele kuće, ali se među Veep-ovcima osjeća i ponaša kao vrlo važna osoba.
Situacije u koje Iannucci stavlja svoje likove su zbilja nevjerojatne (od onih poslovnih/državnih do privatnih) i jednostavno morate vidjeti kako će se rasplesti. Svaka epizoda ima nekoliko paralelnih priča, a opet je sve povezano u jednu cjelinu. Julia Louis-Dreyfus kao Selina Meyer je odlična! Mnogi su već rekli da joj je ovo najbolja uloga nakon legendarne Elaine u Seinfeldu, a nominirana je i za Emmy. Uz ovu, serija je pokupila još dvije nominacije. Ona je pametna, točnije snalažljiva, a po potrebi i manipulativna i svjesna je svoje pozicije, iako si to možda i ne želi sama priznati. Iz toga proizlaze brojne frustracije, kao i još brojniji sarkastični komentari. Pa ipak je drugi čovjek svjetske sile! Moglo bi se reći: tako blizu, a tako daleko. Stoga fiksacijom na njezin glavni projekt “Čistih poslova” u Senatu (koji se kreće svakako, samo ne prema idealnom planu) pokušava održati važnost svoje uloge na političkoj sceni. Naravno, neizbježne su i brojne situacije koje joj izmaknu kontroli, najčešće rezultat izjava i komentara koje jednostavno ne može zadržati za sebe, pa ih njezin tim treba spašavati i rješavati, ali i onih besmislenih kao odabira jogurta ili potpredsjedničinog psa. Svi su likovi možda malo pretjerani, ili su izrazito bitchy, narcisoidni i potencijalni idioti, ili su toliko naivni da se pitate što rade u takvom poslu. Uostalom, zar ipak osoba koja želi karijeru u takvom miljeu ne treba biti sve to bar u nekoj određenoj dozi? Ili nam se tako čini? U svakom slučaju, osam epizoda prve sezone nudi pregršt gore opisanih primjera koji će vas jako dobro zabaviti.
Iannuccijev rukopis u seriji je itekako prepoznatljiv: cinéma-vérité stil snimanja, improvizacija, psovanje, snažna satira političkog života i miljea, izrazito smiješne situacije koje su često reference na već postojeće događaje, brzi dijalozi prepuni insajderskih pojmova i kratica. Zanimljivo je i to da ne znamo kojoj stranačkoj opciji potpredsjednica Meyer pripada, odnosno nije nikada jasno rečeno. No, po nekim referencama nije teško pretpostaviti da se radi o demokratima. Zapravo, ovo je sve ono što možete očekivati od jedne serije Armanda Iannuccija, samo prebačeno na američku priču. Iako, ne mogu se oteti dojmu da je njegova britanska još oštrija i žešća. Ne znam leži li to u činjenici da onda nije ipak tako jednostavno prebaciti britansku političku satiru i njezin stil samo u američke okvire ili u ponekad previše pojednostavljenim problemima, no to ide u službu humorističnih serija.
Kada je sam Iannucci u pitanju, Veep ne nudi ništa novo, odnosno daje američku verziju njegovog stvaralaštva. Nije to više Sorkinov ozbiljni i možda ipak idealistični West Wing, ali nas vraća u svijet politike SAD-a iz druge perspektive. Idejno se može donekle usporediti sa serijom Spin City (Svi gradonačelnikovi ljudi), iako je izvedba ponešto drugačija. Jeste se ikad zapitali što zapravo radi potpredsjednik SAD-a? Osim što je potencijalni predsjednik, ali takvih slučajeva nije bilo mnogo u američkoj povijesti. Stoga, ako ste ljubitelji serija s fokusom na visoku politiku ili samo obožavatelji dobre političke satire, ovo nikako ne smijete propustiti. A za sve ostale, 28 minuta dobre i kvalitetne zabave nije za odbaciti. Ipak, čisto sumnjam da je serija priprema terena za novu predsjedničku kampanju, u kojoj bi na mjestu potpredsjednice kod Republikanaca trebala biti, kako se nagađa, Condoleezza Rice, što pretpostavlja naš Večernji list.
Žanr: Komedija, politička satira
Autor: Armando Iannucci
Mreža: HBO
Glume: Julia Louis-Dreyfus, Anna Chlumsky, Tony Hale, Matt Walsh Reid Scott, Sufe Bradshaw, Timothy Simons
Datum premijere: 22. travnja 2012.
meni je dobra serija. najjača epizoda mi je kad se Mike izvlači na kartu svojeg (izmišljenog) psa. :)
Odlična.
Sue, did the president call?
……
No.
Dobra recenzija.
Moj osnovni problem sa serijom je to što sam odgledao sve gore navedene britanske serije ovog tipa i Veep mi apsolutno ništa novo nije ponudio. Bez obzira na harizmu Julie i solidne glumačke ekipe, to mi nije dovoljno da se duže zadržim na ovoj seriji.
Meni je serija odlična, nisam gledao baš političke satire do sada (Yes, Prime Minister je jedini izuzetak od toga) i meni je stvarno serija pregenijalna. Osobno najbolji detalj mi je bila epizoda u kojoj su izlistali nadimke Selne Meyer :)
Mammary Meyer
Grizzly Madam
Shee-rah
Meyer the Liar
The Batcave
Piss Face
Wicked Witch of the West Wing
Veep Throat
Voldemeyer
Dickless Van Dyke
Tawdry Hepburn
Blunder Woman
Selena Meh
Vaselina
Betty Poop
Vaguely Personable
Viagra Prohibitor
Visible Panties
VeepILF
Mrs. Doubtmeyer
Meni je iskreno serija uzas, znam da je to jako subjektivno ali cisto radi same glavne glumice, nekako ju nemrem nigdje drugje gledat nego u seinfeldu, nije mi bas interesantna
Julia Louis-Dreyfus je genijalna.