Vrlo je vjerojatno da će ovo biti najteža recenzija koju ću ikad napisati. Prije svega, jer volim Damona Lindelofa: kao koautora Losta i kao javnu ličnost u kontekstu njegovih intervjua i tweetova. Ne postoji gotovo ništa što zamjeram Lostu u njegovih šest sezona, uključujući i finale. Čak mi i Prometheus (usprkos svim svojim manama) nije loš film. Kad to uzmemo u obzir, naravno da sam bio oduševljen činjenicom da se vraća na televiziju i još k tome na HBO, gdje će vjerojatno uživati veliku kreativnu slobodu. Nisam bio najsretniji što će raditi adaptaciju romana Toma Perotte (bilo bi mi draže da se radi o potpuno originalnom materijalu), no isto tako nisam ni sumnjao da će to biti neki minus seriji.
Bio mi je i imperativ pročitati roman prije premijere serije, roman za čijeg autora nisam niti čuo, a čovjek ima već dugogodišnju uspješnu karijeru i pisca i scenarista. Poznavnanje romana je druga činjenica zbog kojeg će mi doživljaj serije imati (možda i neželjeni) odmak.
Roman sam progutao u nekoliko dana, dijalozi i monolozi su vrlo pitki, taman prožeti pop-kulturnim referencama, a priča iako prilično tmurna, laganog je i neopterećujućeg toka – što je uspjeh s obzirom da se radi o turobnoj priči o suočavanju s gubitkom i pronalasku smisla u post-apokaliptičnom društvu. Čitajući sam i konstantno uviđao da je priča totalno lindelofovska (ako to može biti pridjev) – sjebani likovi s kojima se lako povezati u okruženju koje je blisko, ali pomaknuto od stvarnog, prožetost religijskom simbolikom i već spomenuta pitkost dijaloga. U čemu je bio problem s romanom, osvrnut ću se na kraju.
Vratimo se prije toga seriji. Osnovne postavke vjerojatno već znate: u nedefiniranoj, vrlo bliskoj budućnosti, odjednom i iz nepoznatih razloga četrnaestog listopada nestalo je 2% svjetske populacije. Nisu uslijedili ratovi, pošasti i glad, već su samo nasumični ljudi nestali. Kako je Lindelof rekao u jednom intervjuu “it was a pretty shitty apocalypse”. The Leftovers (serija i roman) počinju oko treće obljetnice nestanka i prikazuju kako se s gubitkom nose stanovnici gradića Mapletona u New Yorku, konkretno obitelj Garvey.
Garveyi su ostali na okupu nakon tog 14.10, no, ironično, tri godine kasnije međusobno su izolirani i udaljeni gotovo i više nego da su isparili u eter. Sjajno je u pilotu strukturirano polagano otkrivanje tko su i kako su pojedinci povezani. Općenito je pilot odlično režirao Peter Berg (još jedna od meni jako dragih kreativnih ličnosti), koji je ovdje prigušio svoje stanardne panove, zoomove i trešnje kamerom. I još jednom si dodijelio odličnu cameo ulogu (Noah Hicks iz FNL-a je još uvijek nenadmašan).
Čitav ansambl je odlično pogođen, pun poznatih lica od kojih neke dugo nismo vidjeli u značajnim produkcijama i nadopunjen mladim nepoznatim glumcima koji su lijepo sjeli u svoje uloge. Justin Theroux karizmatično nosi breme glavne uloge, no savršenstvo castinga je u Pattersonu Josephu (gledao sam ga samo u Gaimanovom Neverwhereu i ne bih se bio bunio da je bio izabran za novog Doktora) koji je svojim prodornim pogledom i glasom odlično utjelovljenje vođe kulta. Uloga Christophera Ecclestona mi je najčudnija ovdje, jer doprinos njegovog lika u romanu bi se doslovno prenio na ukupno pet minuta na ekranu, pa vjerujem da će i u tom pogledu biti izmjena u adaptaciji.
Izmjena u odnosu na roman ne nedostaje, počevši od manje bitnih poput one da je Kevin Garvey šerif umjesto gradonačelnika iz romana, a Jill nije ćelava do većih poput zapleta sa ubijanjem pasa i Kevinom starijim (koji uopće nije bio faktor u romanu). Zato mi je u jednu ruku i komplicirano gledati seriju, jer otprilike znam u kojem se smjeru kreće, no dovoljno je različito da me nepoznanice ometaju.
Ono u što sam prilično siguran da se neće mijenjati (i ne bi ni trebalo) je da se neće saznati kamo su nestali otišli i koji je bio uzrok nestanka. Nazovite to spoilerom, no mislim da su i Lindelof i Perotta to već morali reći u intervjuima (pogotovo zbog reputacije ovog prvog), a vjerujem i da je od početka bilo očito da to nije tema ove serije. Bio bi to, s druge strane, prilično zabavan obrat kada bi to razriješili.
No, kako sada u seriji stvari stoje i sudeći prema romanu, to bi tek bila izdaja svega što oboje žele reći. Ovo nije znanstveno-fantastični misterij, već melankolična intimna drama o gubitku i ponovnom pronalaženju svog mjesta u svijetu, sa savršeno odgovarajućom klavirskom muzikom i odličnim izborom incidentalne (čime opet podsjeća na Lost, čak i predoslovno kad zasvira Patsy Cline), čija je turobnost isprekidana fino doziranim humornim one-linerima i pop-kulturnim referencama. I srcem jako dobro realiziranih likova.
U čemu je onda problem? Meni je još uvijek svježe gorak okus nedostatka katarze na kraju romana, koja je efektivno bila na razini završne muzikalne montaže iz pilota – i iz druge epizode – čini se da će to biti neki lajtmotiv u svakoj – ako će biti dobro realiziran kao sada, nemam nekih zamjerki na to. Upitno je, doduše, koliko će se kraj serije koincidirati s krajem romana: kao što je Lindelof nedavno izjavio, doslovna adaptacija romana dala bi materijala za maksimalno dvije – tri epizode serije, a pogledom na naslov finala sezone čini mi se da će njime završiti i radnja romana. A to zvuči ekstremno obećavajuće.
Leftoversi nastavljaju trend televizijskih drama kojima se one od drskih antiheroja odmiču prema melankoličnoj introspekciji i premda me zasad nisu potpuno osvojili (čitaj: nisu novi Lost – no, možda je ta pozicija rezervirana samo za jednu seriju, a trenutno ju drži Orange is the New Black), stvarno je sjajno realizirana serija u svakom pogledu i mogu ju preporučiti uz samo jednu rezervu: vjerojatno će biti bolje pogledati čitavu sezonu u komadu.
Pilot epizodu možete besplatno pogledati na HBO GO.
Žanr: Drama
Autor: Damon Lindelof i Tom Perrotta
Mreža: HBO
Glume: Justin Theroux, Amy Brenneman, Christopher Eccelston, Liv Tyler
Datum premijere: 29. lipnja 2014.
ne kontam što su likovi u bijelom??? gledao sam samo pilot
Sto zele – nije jos jasno, a sto rade… mislim da je dobro pokazano vec u pilotu. Sad, koliko to ima smisla je drugi pra rukava…
Westbro Baptist Church, manje ili vise.
Pa dobro, ne znam kakva su to očekivanja od Lindelofa jer za mene Lost koliko god dobar i konzistentan, nije bio vrh vrhova televizije tako da je ova nova serija sigurno u najmanju ruku al pari s Lostom a za mene i bolja, mada je glupo to govoriti nakon samo dvije epizode u odnosu na 118 Lostovih.
Druga je stvar kada David Simon ide raditi novu seriju nakon The Wirea ili Gilligan nakon Breaking Bada.
Za mene Lost je bio jedan od vrhova televizije – ne u istoj klasi kao The Wire – u nekoj pulp adventure klasi je vrh vrhova. No za mene Breaking Bad isto tako nije ni blizu Wireu, tj blize mi je Lostu u tom smislu. A Leftoversi isto tak… nisu po nicem drugom osim po Lindelofu za usporedbu – tu je bas moje iscekivanje bilo sto ce napraviti sljedece – nadao sam se da nece biti “more of the same” i da ce biti nesto na svoj nacin originalno i nevidjeno (kako je Lost iz hrpe poznatih tropeova napravio nesto jedinstveno). Nije na kraju skroz ni jedno ni drugo, ali nije ni lose. Bar zasad. Navodno je treca epizoda fantasticna (kazu kriticari koji su ju vidjeli).
Ne bi se sad vracao Lostu, prezvakana je to tema, ali da je bio vrlo utjecajan razvoj serija koje su slijedile, bio je.
Ali nisam bas siguran u smisao pitanja / komentara, iskreno. Ocekivanja su subjektivna zbog sklonosti prijasnjem radu nekog autora, jasno, ali Lindelof je jedan od recimo 10 najrazvikanijih, najprofiliranijih, najatraktivnijih… younameit, tv autora trenutno. I to je to. Namjerno necu reci najboljih. Kombinirano sa HBO-om – iscekivanje.
David Simon je neusporediv i vjerojatno tv autor broj jedan, pa nije bas fer paralela. Gilligan je kao i Lindelof imao samo jednu autorsku seriju, pa ga nemojmo jos kraj Simona stavljati (ok, i Lone Gunemen, ali bolje da to ne uracunavamo u betting average).
Dali ste pisali ijedan tekst o 2. sezoni za House of Cards?
Ako niste stoji li u pripremi ili sl.
Zapravo i da. I to tri dana nakon što je Netflix istovario epizode. Poludovršen je tekst, hoće li ugledati svjetlo dana – vjerojatno ne. Ali nisam imao baš riječi hvale. Serija sve gora i gora što se više razmišlja o njoj i možda bi najbolje bilo samo zaboraviti na nju poslije gledanja.
Meni je stvar sa Leftoversima vrlo jednostavna…to je mračna,intimnistična serija koja govori o “danu poslije” a ne o misteriji “zašto” se nešto dogodilo….tako sam prišao seriji i gledam ju sa zanimanjem……ova serija nikada neće rasturati u gledanosti ali kao i Rectify,čija je suština serije vrlo bliska Leftoversima,imati će svoju vjernu i odanu publiku….mene hoće.
Iskreno, meni je serija sranje, pogledao sam 3 epizode i stalno čekam da se nešto dogodi, a to nešto uporno ne dolazi. Mislim da ću na 3 i ostat. Žao mi je jer sam puno očekivao od ove serije, ali što je tu je, sreća pa ih ne nedostaje…