Recenzija: Marvel’s Agent Carter — Stripovski seksizam četrdesetih – serijala.com
Trenutno čitaš
Recenzija: Marvel’s Agent Carter — Stripovski seksizam četrdesetih

Ideja o dijeljenom filmskom univerzumu prije samo sedam godina vjerojatno se i Kevinu Feigeu činila teško dostižnim snom, a sada pod njegovim vodstvom Marvel se čini nezaustavljivim u svojoj ekspanziji i generiranju prihoda te naposlijetku i stvaranju odličnih uradaka.

Ekspanzija na televiziju započela je prošle sezone sa Agents of S.H.I.E.L.D., serijom o svakodnevnici u Marvelovim filmovima sveprisutne špijunske agencije. Nošena hypeom sjajnih Avengersa te imenima obitelji Whedon i njihovih čestih suradnika iza kamere obećavala je puno, no dugo je lutala u svojoj mediokritetnosti. Može se reći da su bili zatočeni čekanjem na promjene koje je donio Winter Soldier, no i bez toga je to možda moglo puno bolje.

Agent Carter je sličan, a opet novi format za Marvel: mini-serija. Sa svojih osam epizoda kojima će ispričati jednu zaokruženu priču popunit će prazninu između dva dijela druge sezone SHIELD-a. Serija prati naslovnu junakinju poznatu nam iz Captain America: The First Avenger i Winter Soldier, godinu dana nakon završetka drugog svjetskog rata. Peggy Carter (Hayley Atwell) u mirnodopsko vrijeme zatočena je u uredu SSR-a (prethodnice SHIELD-a) gdje ju unatoč njenim sposobnostima kolege smatraju glorificiranom tajnicom koja se tu našla samo zato što je Steve Rogers bio bacio oko na nju. Kada Howarda Starka (Dominic Cooper cameom reprizira ulogu iz First Avengera) optuže za izdaju prodajom oružja neprijateljima, on ju angažira da ga oslobodi optužbi i stavi joj na raspolaganje svog batlera Jarvisa (James D’Arcy utjelovljuje inspiraciju osobnosti umjetne inteligencije koju će kasnije razviti i kao svog “batlera” koristiti Tony Stark).

carter2

Autori serije su scenaristi oba filma o Kapetanu Americi, Christopher Markus i Stephen McFeely, dok će showrunneri biti Tara Butters i Michele Fazekas, najpoznatije po sada već poluzaboravljenoj komičnoj drami Reaper. Kao i SHIELD, Agent Carter svoj temelj ima u Marvelovim eksperimentiranjem one-shotovima – kratkim simpatičnim crticama o sporednim zbivanjima u univerzumu objavljenim kao dodatak DVD izdanjima filmova.

First Avenger je vješto ispričan origin Kapetana Amerike koji je mogao ispasti potpuno blesav, no dobrim dijelom i zbog potpuno neironičnog pristupa priči je ispao vrlo zabavan film o superheroju kojeg (uz Supermana) danas često vole ismijavati i proglašavati dosadnim zbog svoje moralne superiornosti. Mogao bih sada zalutati u priču zašto takvim junacima ima mjesta u pop kulturi, ali poantu ćete na bolji način naći već u naslovu, a pogotovo u sadržaju priče iz Action Comicsa “What’s So Funny About Truth, Justice and the American Way”, sjajno adaptiranu u animirani film Superman vs. the Elite. Na kraju krajeva, i sam First Avenger je odličan odgovor na tu tezu.

carter3

Nažalost, zbog činjenice da je na kraju filma Steve Rogers morao biti transportiran iz drugog svjetskog rata u sadašnjost kako bi se mogao pridružiti ostatku Avengersa, u ovom prvom periodu ostalo je mnogo prostora za ispuniti pričom. Gledajući sekvencu filma u kojoj Rogers i njegovi Howling Commandosi praše Hydru po čitavoj Europi svaki put mislim koliko bi se tu još dobrog materijala dalo isčupati. Teaser prve epizode druge sezone SHIELD-a, u kojem Peggy sa Howling Commandosima čisti Hydrina preostala uporišta, nagoviještao je upravo to — i pritom me beskonačno razveselio.

Da sam prije gledanja išta pročitao o samoj seriji, znao bih da se uzalud veselim, jer je premisa Agent Carter bazirana na istoimenom one-shotu (objavljenom uz Iron Man 3). One-shot smješta Peggy u situaciju identičnu gore opisanoj, uz zamjenu njenog nadređenog iz lika kojeg u seriji tumači Shea Whigham (Boardwalk Empire), a u one-shotu Bradley Whitford, i na čijem kraju ona bude odabrana da uz Howarda Starka vodi SHIELD. Kasnije sam tek primijetio izjavu Jepha Loeba (gazde Marvelovog televizijskog odsjeka) kako radnja mini-serije direktno prethodi one-shotu.

Dodatno me to rastužilo jer sam automatski zaključio da se u seriji neće ništa bitno dogoditi, već će samo biti napuhani i osam puta ponavljani one-shot. Već na samom početku su mi sve nade pale u vodu kada su nam (i u one-shotu i prvoj epizodi serije) imali potrebu prikazati isječak iz First Avengera u kojem se Peggy oprašta od Rogersa, jer u Marvelovim filmovima generalno nema puno držanja za ruku i objašnjavanja što se prije dogodilo. Stojim i kod tvrdnje da se svaki film može gledati bez ikakvog predznanja, uključujući i nastavke o pojedinim herojima poput Winter Soldiera.

Prije nego što nastavim, moram se zaustaviti na tom filmu i ponoviti svoje oduševljenje njime. First Avenger je bio dobar, ali Winter Solider — apsolutno fantastičan. Nevjerojatno je kako cijelo vrijeme pumpa odlične akcijske scene koje sve redom guraju radnju naprijed, niti jedna nije preduga niti dosadna, a čak i na ponovno gledanje su napete. Čitav film ima sjajan tempo sačinjen od taktova akcije povezanim mirnim trenutcima i potpuni je užitak za gledanje.

Čak je i Peggy imala krasan moment u filmu, iako je taj jedan od onih koji vjerojatno ne funkcioniraju samostalno, bez prethodnika. Jer Peggy Carter je u njemu bila centralna figura, a njen karakter mi nikako nije pomirljiv s činjenicom da je godinu dana kasnije taj lik ostao zatočen u uredu, bez obzira na činjenicu da je to iskonstruirano kako bi se prikazao seksizam tog perioda.

Jednodimenzionalni prikaz seksizma je i najveći problem serije. Funkcionira ako je autorima bila ideja imitirati stripove iz četrdesetih koji su (pretpostavljam) slično pristupali temi, ali nekako sumnjam u to i da mi se dalo čitati bilo kakve intervjue sa showrunnericama, vjerojatno bih tamo pročitao kako je taj prikaz njima bitna i aposlutno ozbiljna stavka.

Nemojte me krivo shvatiti, to jest bitna i ozbiljna stavka, ali izvedba ju čini samo smiješnom, kao i najvećim dijelom njoj posljedičnu plošnost sporednih likova — uz manju iznimku Envera Gjokaja u ulozi Daniela Souse, još jednog Whedonovog veterana i glumca koji je, s obzirom na raspon koji je pokazao u Dollhouseu, premalo iskorišten na televiziji. No, on glumi invalida pa bi se valjda trebao nametnuti zaključak da se kripli i žene potpuno slažu.

carter4

Ako je nešto pozitivno izašlo iz te karakteristike serije, to je u drugoj epizodi simpatična jukstapozicija radiodrame gdje Peggy prikazuju Kapetanovom damom u nevolji dok u stvarnom svijetu ona razbija negativce.

Nije to jedina pozitivna stvar u čitavoj seriji (za sad): casting je zanimljiv, s nekim neočekivanim licima u sporednim i gostujućim ulogama (samo bi bilo ljepše da su im one “mesnatije”). Scenografija je odlična — naravno, nije na razini Mad Mena, ali uopće nije loša — puno je eksterijera i auta i velikih setova, čak i nevjerojatno puno za televizijski budžet. Pogotovo kad se usporedi sa SHIELD-om gdje su pola serije u avionu na dva ista seta, a pola u nekim polumračnim prostorijama koje gotovo niti ne moraju preuređivati iz studijskih hangara.

Najviše od svega, nekoliko puta spominjana riječ “Leviathan” ulijeva povjerenje: prema Marvelovoj mitologiji, radi se o organizaciji koja je ruski pandan Hydri, što otvara mnogo mogućnosti za sljedeće nastavke — već se spekulira o tome da bi ih se moglo povezati sa nastankom Winter Soldiera (i posljedično, dovesti Sebastiana Stana u seriju) ili barem kao opcija da nam ih Agent Carter predstavi, a nakon toga se oni pojave kao bitni igrači u nekom od sljedećih filmova.

carter3

Ključna stvar da Agent Carter postane zanimljiva, kao što je SHIELD to nedavno demonstrirao, jest da bude bitna za Marvelov univerzum: dakle, da ne bude nešto što će kupiti sporedne digresije iz filmova, pa iz njih pokušati stvoriti epizodu na koju će drkati kompletisti, već da stvori nešto vrijedno gledanja pričom koja nije samo zanimljiva, već i mijenja taj univerzum. SHIELD je to odlično napravio otkrivanjem Inhumansa — koliko je jebeno uzbudljivo to bilo. Ne samo zato što je stavio kvačicu pored nekog dijela mitologije, nego što je time seriji promijenio dinamiku i otvorio nove mogućnosti zanimljivih priča. Istina, te priče mogu vrlo brzo postati ponavljajuće zamorni Inhuman-of-the-week ili kako će na malo drugačiji način Skye iskoristiti svoje nove moći, ali imaju i beskrajni potencijal. Nadam se da će Agent Carter (sa Leviathanom ili nečim sličnim) doseći nešto slično, ovoj ili potencijalnim idućim sezonama. I da će malo bolje balansirati svojim preočitim podtekstom.

Na žalost, za sad je vrijedno preporučiti samo takvim kompletistima u koje i sam spadam. Zapravo, i u tom slučaju, rađe ponovno pogledajte oba filma o Kapetanu Americi. Ili barem Winter Soldiera, jer je tako jebeno odličan.

6.5 10 1
6.5

Žanr: Akcijska avantura