Ako ste dosad pogledali ijednu epizodu ove serije, i sami ste mogli zaključiti kako Bates Motel nije klasično odrađeni moderni prequel Hitchcockovog Psiha (1960.), nego iz radnje originala – preciznije, knjige američkog pisca Roberta Blocha – i već spomenutog filma posuđuje glavnu lokaciju radnje. Motel iz naslova, koji je jedini element serije identičan onome iz filma, te dvoje glavnih protagonista – majku Normu i sina Normana. Sve to skupa smješta u fikcionalni američki gradić White Pine Bay u američkoj saveznoj državi Oregon, u današnje vrijeme.
Seriju je za američki tv kanal A&E kreirao autor i showrunner Anthony Cipriano sa svesrdnom podrškom majstora tv zanata Carltona Cusea (Lost) i Kerry Ehrin (Friday Night Lights). Zbog njihovih je imena, u kombinaciji sa još poznatijim izvornikom, stvoren velik hype, a serija dobila veliku pozornost publike i kritike prije same premijere.
Još kada je najavljeno da će Normu igrati Vera Farmiga (Departed, Up in the Air), dotad isključivo vezana uz veliko platno, i mladi Freddy Highmore (Charlie and the Chocholate Factory, Spiderwick Chronicles) jedan od najboljih glumaca svoje generacije, jasno je kako su očekivanja od Bates Motela bila iznimno visoka.
Radnja serije počinje prije (istodobno i poslije) događaja iz filma, iako nam je već nakon prvih nekoliko minuta pilota, a bome i u svakom medijskom istupu autora serije, naglašeno kako se serija sa filmom trudi imati minimum zajedničkih točaka i kako sam gledatelj mora biti načisto s tim da nema previše smisla koristiti Hitchcockov klasik za moguće usporedbe. Što će reći kako Bates Motel treba promatrati prvenstveno kao samostalnu seriju. Ovce i novce željeli su autori, poštedu od nezahvalnih usporedbi sa originalom, ali i marketinšku vrijednost kultnih imena.
Normanov otac umire tragičnom i bizarnom smrću u svojoj garaži, Norma uzima novac od osiguranja i sa sinom seli u White Pine Bay gdje kupuje motel koji bi trebao značiti novi početak za njih dvoje. Kako je Cipriano sasvim promijenio vremensko prostorni kontinuum svijeta Psiha, dao je sebi ogroman manevarski prostor za ubacivanje zanimljivih likova i rukavaca u kojima priča može ići. Nažalost, u prvih šest epizoda iskoristio je tek djelić potencijala sa početka pa su svi novi likovi manje-više jednodimenzionalni, a radnja se vrti praktički oko dva bitna događaja i četiri-pet likova.
Farmiga i Highmore su se uglavnom dobro snašli u svojim ulogama s obzirom na njihovu kompleksnost. Norma iz Bates Motela je na trenutke brižna all ’round mamica, nekad hladna i posesivna luđakinja, strasna ljubavnica i proračunata kuja, pa Farmigi svaka čast za nastup jer nije lako odglumiti čitavu ulogu napisanu na kosturu originalne Norme Bates. Highmore je njegov Norman najprije morao izaći iz sjene sjajne uloge Anthonya Perkinsa u filmskom predlošku, a potom morao ući u lik adolescenta čiju buduću životnu priču (misle da) znaju svi gledatelji ispred malih ekrana. Uostalom, Norman Bates iz Psiha proglašen je drugim najupečatljivijim negativcem svih vremena prema Američkom filmskom institutu, odmah nakon Hannibala Lectera. Koji je, pak, svoju adaptaciju dobio samo par tjedana potom.
Kako Bloch i Hitchcock nisu previše vremena proveli opisujući Normanove mlade dane, Cipriano je kao autor dobio još jednu priliku da se iskaže i prikazao je Normana kao povučenog, znatiželjnog i čak prenormalnog tinejdžera sa naznakama Edipovog kompleksa, bujnom maštom i povremenim blackoutima koji bi trebali nagovijestiti u što bi se još uvijek normalan adolescent ubrzo trebao pretvoriti. Čak ni u školi nije omraženi luzer koji frustracije i bijes strpljivo nakuplja u sebi, već je uglavnom normalan sedamnaestogodišnjak koji ima iPhone te mu se sviđa popularna djevojka Bradley (Nicola Peltz), koja mu zvraća osjećaje na način na koji današnji mladi to već rade.
Ubacivanje polubrata Dylana (Max Theriot) iz Norminog prvog braka je također zanimljivo jer dolazi nepozvan te im se ubacuje u novi život neprestano podsjećajući Normana na ono što svi znamo – da mu je mater potpuna luđakinja, vrlo vjerojatno višestruki ubojica te da se pod hitno mora maknuti od nje i od njihovog (zasad još nedovoljno) bolesnog odnosa. Ako je odnos Norme i Normana zasnovan na Edipovom kompleksu, onda je odnos Norme i Dylana zasnovan na klasičnoj verziji mommy issuesa; stariji sin i majka su prepuni međusobnog prezira, ali je i seksualni naboj snažan – namjerno ili ne – te čak dosta naglašeniji nego onaj između Norme i mlađeg sina, koji bi trebao biti lajtmotiv cijele serije.
Kupnja motela dolazi, naravno, sa posljedicama pa se vrlo brzo na njihovim vratima pojavljuje bivši vlasnik motela Keith Summers, koji ga je izgubio zbog dugova prema banci. Nakon prijetnji i verbalnog okršaja krene silovati Normu, a spašava ju Norman koji ga u jednom od svojih zamračenja udara ciglom po glavi, a bijesna Norma Summersa potom više puta izbode nožem. Premda bi bilo puno logičnije prijaviti zločin policiji i izvući se na samoobranu, majka i sin to ne čine; Norman sa trupla skida remen za uspomenu, a skupa sakrivaju krvavo truplo u kadu jedne od soba kada na vrata kuca policija. Točnije šerif Romero (Nestor Carbonell nakon Losta ponovno surađuje sa Cuseom) i zamjenik Zack Shelby (Mike Vogel kojeg uskoro gledamo u Under the Dome).
Samo, roblem je što novouvedeni likovi jednostavno… nisu dobro napisani. Romero je zamišljen kao oštrouman i sposoban predstavnik zakona koji je na tragu Normi (posebno u epizodama nakon pilota), ali u pilotu piša pola metra od krvavog Summersa u kadi i ništa mu nije čudno, iako ih dijeli samo zastor za tuširanje. Da je bar to jedina retardirana situacija iz dosadašnjeg dijela 10-epizodne sezone.
Zamjenik Shelby je mlad, zgodan i isprva djeluje dobrodušno, pruža ruku pomoći Normi i pokazuje seksualni interes prema njoj, što vrlo brzo prihvaća jer zna da od njega može imati višestruke koristi. To je druga bolna točka serije – odnos Normana i Shelbyja. Ako ste gledali/čitali Psiha, znate da je kompletna radnja pogonjena mržnjom Normana prema majčinim ljubavnicima. Jasno je kako se njih dvojica ne vole, ali neke distinktivne mržnje koja može prokazati Normana kao lika koji će u budućnosti ubiti vlastitu majku zbog seksa sa drugim čovjekom i odijevati poput nje jednostavno nema.
Sada dolazimo do najglupljih dijelova serije. Prilikom mijenjanja sagova u sobama, Norman pronalazi nekakvu rukom crtanu mangu sa zavezanim golim japanskim djevojkama što ga seksualno uzbuđuje (odlična scena sa profesoricom u školi i jedan od nagovještaja budućeg Batesovog pomračenog stanja uma) te čini iznimno znatiželjnim. Tajnu pronađenog dnevnika/hentai mange dijeli sa svojom novom prijateljicom, Emmom Decody (Olivia Cooke), koja je očigledno očajnički zaljubljena u Normana, a usput boluje i od cistične fibroze zbog koje mora vući spremnik za kisik svugdje sa sobom. To je poprilično isforsirano u epizodi u kojoj traže grob kineske djevojke iz dnevnika negdje u šumi iznad grada, kada naiđu na ogromno polje marihuane koje čuvaju naoružani čuvari. Ispostavlja se da gradom vlada mafija koja se bavi uzgojem ilegalnih supstanci u šumi (toliko o sposobnom šerifu Romeru), a Dylan u potrazi za bilo kakvim poslom uskoro postane novi član čuvara nasada. Također ispada i da su djevojke iz dnevnika bile stvarne i da je jedna od njih možda još živa.
Šteta je što su nasadi marihuane i rukom crtana manga najbolje čega se ovakav kreativni tim iza serije mogao sjetiti.
Vizualno serija opet ne izgleda loše, samo što se neoprostivo preserava sa nekakvim sixties detaljima kao hommageom originalu, pa su tako samo glavni protagonisti odjeveni toliko retro da boli, a Norma vozi nekakav superočuvani oldtimer Mercedes koji si sigurno ne bi mogla priuštiti, obzirom da je sve što ima uložila u motel. Dylan je dosadan i prečesto jednodimenzionalan lik, djevojke iz Normanovog života su ili dosadne (Bradley) ili napisane da bi djelovale zanimljivo, a zapravo plošne i dosadne (Emma), naznaka zanimljivog Normanovog školskog neprijatelja (Bradleyjin dečko) je ostala samo na naznaci jer se lik pojavio ukupno na 10 sekundi da ga se više nikada ne bi spomenulo (u prvih šest epizoda). Spaljivanje Bradleyinog oca, koji ima veze sa spomenutom marihuana mafijom, je dočarano samo površno i bez puno objašnjenja tako da je na sljedećim epizodama puno posla da povežu nepovezane dijelove i objasne ono što je serija dosad zaboravila objasniti.
Daleko od toga da je Bates Motel loša serija, ali također – daleko od toga da ispunjava očekivanja postavljena imenom otkupljene franšize. Većina negativnih kritika otpisana je kao lajanje konzervativnih fanova originalnog Psiha na blasfemičnu modernu adaptaciju, iako je to prilično daleko od istine. Među važnijim nedostacima koje nisam spomenuo svakako je i izostanak bilo kakve neizvjesnosti – tehnike u kojoj je Hitchkok bio majstor. Jasno je kako se stopa tolerancije publike ekstremno promijenila od 1960-ih do danas, kao i to da je današnju publiku puno teže šokirati i zastrašiti, ali Bates Motel to nažalost ni ne pokušava, kao drama dobiva prolaznu ocjenu, ali kao horor-triler baš i ne.
Iako služi kao dobra popuna za tjedno praćenje i ubijanje 45 minuta života, Bates Motel teško da će završiti na puno top 10 lista aktualne tv sezone. Čak ni gledajući samo nove ovosezonske serije. Ipak, vodstvo A&E-a je zadovoljno dosadašnjim odjekom i gledanošću serije, pa je već unaprijed obnovljena za drugu sezonu, pa prilike za poboljšanje ima – ako će autori uopće biti samokritični te smatrati da je ono potrebno.
Žanr: Dramski triler
Autor: Carlton Cuse, Kerry Ehrin, Anthony Cipriano
Mreža: A&E
Glume: Vera Farmiga, Freddie Highmore, Max Thieriot, Olivia Cooke, Nicola Peltz
Datum premijere: 18. ožujka 2013.
Osobno sam zadovljan s prikazanim, uvijek može bolje naravno. Mnoge stvari se još moraju razraditi.
Norman i Norma (Highmore i Farmiga) su po mom mišljenju izvrsni, malome se na licu već sad očitava da je budući serijski ubojica ;)
80/100 od mene, pratim i dalje
Po meni je recenzija dosta loša. Previše mana je serije nađeno, koje zapravo mane nisu.. Ne bi da budem od onih koji na smrt brane neku seriju, ali moram reći da je serija miljama bolja od ovoga šta piše u recenziji.
I Farminga je sjajna, kao i Highmore.
odgledao pilot. ne sviđa mi se. glavni glumci imaju soldine CVove ali ne mogu pomoći seriji. vidi se da nije niskobudžetni trash ali ipak je previše plitko. sve je nekako bipolarno. baš kao i ova recenzija :D
Preksinoć sam pogledao prvu epizodu…od onih koji su na polovici čuo sam dosta pohvala i pokoju kritiku,najčešće da serija zaista više vuče na dramu nego na horror-triler…meni osobno pilot je sasvim uredu…Farmiga je sjajna (nisam niti sumnjao u to) a mali Higmore ima zaista facu ubojice…sve u svemu,gledam ju dalje…kada sam već pri kraju sa Baconom (da,izdržao sam ju),a čekajući Prikraćene,neštjo moram pratiti…
Ja sam valjda jedan od rijetkih koji NIKAD nije gledao ni jednog Psiha (iako sam prešao tri banke)! :) Tako da nisam ni mogao imati nekakva neispunjena očekivanja u odnosu na Hitchockov ili koji drugi Psiho, a između ostalog nisam ni očekivao horor-triler, nego sam prihvatio seriju kao to što jest – psihološka drama s tu i tamo hororističnim elementima i elementima trilera.
Iz te perspektive, meni je riječ o nečem svježem – zanimljivoj “igri” između članova Batesove obitelji, priča o svojevrsnom odrastanju (u, očito, killera :), twistovi da začine priču, predivnu kameru/fotografiju sam već spominjao drugdje na Serijali (nikad nisam gledao ljepše snimljenu seriju). Pilot mi je bio vrhunski, jedino šteta što se serija malo razvodnila kroz epizode – nadam se da se neće još razvodniti do kraja sezone.
Meni se osobno ova serija više sviđa od Hannibala, koji me razočarao pilotom, ali se popravio kroz naredne epizode.
Mnogo bolje serija od Hannibala, iako sam ocekivao potpuno suprotan scenario…
Ja sam zadovoljan, serija je odlična za razliku od nekih što se trenutno emitiraju tipa The Following i Defiance koje su totalno razočarenje. Bome, nastavit ću gledati.
E moj Nikola… ccc
Potpuno se slažem sa dijelom o hommageu 60ima…apsolutno pretjeran retro stil, koji toliko dominira da svaki današnji predmet-i phone, ispada kao ono što bode oči, a u biti bi to trebala biti njihova odjeća, kuća, auto… S druge strane, apsolutno se ne slažem s navodom o jačem seksualnom naboju dylana i norme. Mislim da ga nema ni u naznakama, po meni promašena teza. Plantaže marihuane i manga strip mi se čine kao stramputice na kojoj se nemože graditi serija na duge staze jer budimo realni, 90% ljudi ovo gleda ili je počelo gledati zbog normana, motela i vriska, a ne nekakvog pesudozapleta na tragu weeda. Više bih volio da se drže odnosa majke i sina, njegovog postepenog ulaska u ludilo, te da priču grade oko motela i njegovih gostiju. Možda čak i na traga kostura tipa star od the week.
Što je nekome (obožavateljima klasika, čistuncima) svetogrđe (retro stil u kombinaciji s modernim), drugima ja vizualni šećer. ;-)
Mislim da je “pretjeranost retro stila” stvar osobnih preferencija (ili kriva interpretacija serije, odnosno neispunjena očekivanja koja serija zapravo nije ni imala za cilj ispuniti), a ne nedostatak.
Ne razumijem tu kritiku – je li po vama serija trebala biti ili totalno moderna, bez retro elemenata, ili pak totalno retro? Zašto ne bi pokupila najbolje iz oba svijeta? Meni osobno je balans jako dobro pogođen.
Pa mislim da dovoljno govori činjenica koliko je scenografija i ostalo retro to što sam bio uvjeren da je radnja u 60ima dok nije izvadio svoj novi i phone. Ok, malo retro sigurno da nije na odmet, ali kad su scene interijera kuće potpuno ispunjene duhom 60ih,kada je njihova odjeća isto takva ( i to stalno), kada ona vozi auto koji je oldtimer-e pa mislim da je to pretjerano. U biti, postaje upitno kakva obilježja serija današnjeg vremena uopće i ima. Prizvuk starih vremena može postojati ali ako on prevledava u ovakvoj mjeri kao u Bates motelu, to već postaje pretjerano. Najbolji primjer je kad je norman gledao film na tv, a tv ona stara kutijetina( mislim i bez daljinskog) a film crno bijeli. To više nije stvar osobnih preferencija već objektivno pretjerivanje.
Tebi pretjerivanje, meni kreativna sloboda. Da, to je stvar osobnih preferencija. ;-)
Upravo sam saznao da je 1987. snimljen propali pilot za seriju Bates Motel, doduše sa sasvim drukčijom premisom. Trailer izgleda grozno:
http://www.youtube.com/watch?v=NrBxCSdw7Ns
Usput, Psycho IV (tv film) je ujedno i prednastavak te se bavi s mladim Normanom Batesom (glumi ga Henry Thomas iz E. T.-ja) i izgleda da nije za odbaciti, scenarij je napisao Joseph Stefano, originalni scenarist Psiha:
http://www.youtube.com/watch?v=DbotJWP9zZc
Serija je fenomenalna!Najbolja ove godine!Sto se tice retro stila,meni je to super,daje se svojevrsni hommage Psychu.Mislim da je recenzent totalno promasio esenciju serije.To pokazuje i ocjena citaoca Serijale u odnosu na njegovu.
Evo, ja sam gore linkao recenzije sa Av cluba gdje su ocjene jos losije. I recenzentove i citatelja. http://www.avclub.com/tvclub/tvshow/bates-motel,424
Mogu sad ja reci da si ti promasio komentar i da nisi u pravu?
Za one koji se cude losoj ocjeni, evo vam epizodnih recenzija – devet epizoda, pet puta ocjena C. http://www.avclub.com/tvclub/tvshow/bates-motel,424/
autor recenzije je mogao odmah na početku reći da mu je serija odvratna, ili možda tek samo pilot epizoda, koliko o njoj drobi, jer od prave kritike i objektivnog pregleda, bar pola sezone, ni traga.
sasvim solidno, ima posrtanja, gubljenja- dylan i mala plava za koju mi se činilo da će biti prva žrtva, zaslužuje :D, i neobičnih rješenja,kao, zapetljanih situacija, ali sve u svemu dobro. puno bolje od hanibala koje je obično pretenciozno mesarenje.
vera farmiga odlična, u zadnje dvije epizode skoro savršena norma. na momente i komična sa tim svojim neurotičnim ispadima-what are the safest cities in america? hehe, fakta nema sreće.
malo scenarističkog ušminkavanja i druga sezona bi mogla biti i više nego dobra.