Sad kad smo se malo oporavili i sakupili, vrijeme je i za naše ne-toliko-službeno izvješće s prvog većeg industry eventa u ovom dijelu svijeta — NEM Zagreb. New Europe Market konferencije se već duži niz godina odvijaju u Dubrovniku, ali došlo je i vrijeme da dobijemo zimsko izdanje u metropoli.
Na konferenciju zamišljenu najviše za networking producenata i distributera te kao mjesto na kojem će se moći sklapati nova poznanstva, poslovi i dogovori, Serijala kao portal koji se primarno bavi vijestima i recenziranjem TV sadržaja išla je najviše zbog panela zanimljivih naslova i screeninga nadolazećih serija.
Prvi dan slušali smo zanimljive panele i gledali nažalost nimalo zanimljivu serij… djelo.
The Alliance je suradnja velikih europskih javnih televizija: RAI-a, ZDF-a i France Televisiona, a na panelu se raspravljalo o njihovim nadolazećim zajedničkim projektima: Around the World in 80 Days, ekranizaciji djela Julesa Verna s Davidom Tennantom kao Phileasom Foggom u glavnoj ulozi; Leonardo — o životu Leonarda da Vincija kojeg će glumiti Aidan Turner (Poldark, Being Human), a koju razvija legendarni producent Frank Spotnitz (The X-Files, The Man in the High Castle) te Survivors, misteriji s više vremenskih linija koja će se početi snimati 2020., a izašla je iz škole screenwritinga u Perugiji. Glavna poruka je bila kako je u koprodukcijama puno lakše napraviti kvalitetan proizvod za veće tržište te da je glavna uloga javnih servisa pronalaženje novih talenata, što je nešto s čim se definitivno slažemo i nadamo da će i javne televizije manjih država poput Hrvatske jednom također tako razmišljati.
Drugi panel bavio se novom serijom The Pleasure Principle, prvom međunarodnom koprodukcijom triju istočnoeuropskih država, snimanom na tri lokacije — u Varšavi, Pragu te Odessi. Krimi triler kojem je uzor True Detective koprodukcija je čak pet produkcijskih društava, ali zato vizualno izgleda vrlo impresivno, a sama serija prema traileru ozbiljno želi privući publiku koja voli bizarne zločine, a vjerojatno i nordijske krimiće.
Tema posljednjeg panela prvog dana bila je levijatanska ekspanzija produkcije. Iz svega rečenog moramo izdvojiti nama najzanimljiviju sitnicu — saznali smo kako ruska produkcija planira zajedno s našim “Drugim planom” te hrvatskim i ruskim scenaristima napraviti SF smješten u Zagreb sedamdesetih godina prošlog stoljeća, za vrijeme Hladnog rata koji je Vladyslav Riashyn opisao kao “X-files meets Mindhunter”, što nam, priznajemo, zvuči fantastično. Zagreb je izabran kao lokacija radi svoje nesvrstanosti (Casablanca je bila upotrebljena kao usporedba) pa se u njemu sastaju agenti KGB-a i CIA-e da bi razjasnili neki misteriozni slučaj. Jedva čekamo.
Nakon toga, slijedila je projekcija Doba uskoka (ocjena: 5). Prvotno smo mislili da ćemo pogledati prvu epizodu, no s obzirom na to da sama serija zapravo nije dovršena (prema riječima autora serije Domagoja Božidara Burića), posebno za projekciju na NEM-u su sve četiri epizode sklepali u film.
Priznajemo da smo mogli otprilike znati što nas čeka s obzirom na to da je isti autor napravio i Hrvatske kraljeve i Republiku, ali dva sata slow-motiona, raštrkanih dronovskih snimki i naracije vrlo, VRLO ozbiljnog tona na kraju dana, a prije alkohola, teško smo podnijeli. Kvalitetna kostimografija, trud angažiranih glumaca i prekrasna scenografija kolateralne su žrtve ovog žanrovskog mutanta koji ima previše dramatiziranih dijelova za dokumentarnu seriju, a konstantna naracija i opisi raznih relevantnih stručnjaka razbijaju tijek radnje i napetost u dramatizacijama. Možda mi jednostavno nismo publika za ovo, “Hrvatski kraljevi” su navodno jako gledani na Viasat Historyju u Norveškoj.
Drugi dan je donio najviše sadržaja, a mi ćemo ga upamtiti poglavito po tomu što smo Joška Lokasa nagovorili da nam pokaže svoju novu seriju prije nego krene na HRT-u.
Započeo je projekcijom CBS-ove serije Evil, a koja je po našem mišljenju najbolja network serija ove sezone i koju ćemo kasnije definitivno detaljnije recenzirati. S obzirom na preklapanja nekih projekcija s panelima koje jednostavno nismo smjeli propustiti, ispričavamo se svima koje zanima naše mišljenje o The Moodys, ali vjerojatno će biti još prilika za to.
Harlod Gronenthal održao je keynote govor o produkciji AMC-ja, u suštini pregled njihovih uspjeha od samih začetaka mreže kroz sve promjene koje su prošli (“There’s a lot of anxiety about change – so what – it’s been there since day one.”) pa do Mad Mena, Breaking Bada i Better Call Saula. S obzirom da AMC drži i Sundance Channel, bili smo tužni što nije bio spomenut i Rectify (pravda za Rectify!). Saznali smo da će se u idućoj sezoni Better Call Saula radnja odvijati u vremenu u kojem se odvijao i Breaking Bad — što bi značilo da će napokon doći do sraza nemogućeg prequela i serije koja ga je izrodila.
Nakon toga slijedila je možda najbolja prezentacija sadržaja na cijelog konferenciji — BBC Studios su imali showcase svojeg dramatskog i dokumentarnog sadržaja, počevši sa Sanditonom koji je predstavio Salim Mukadam s glumcima Rose Williams i Krisom Marshallom. Premijeru prve epizode imali smo čast gledati na kraju dana, neki od nas čak po trinaesti put, te odgovorno tvrde da je serija sa svakim gledanjem bolja. Nakon Sanditona, BBC nam je ukratko pokazao i ostale nadolazeće projekte poput nove sezone Death in Paradise, The Mallorca Files (izgleda kao nešto savršeno za gledanje prije spavanja), Traces (forenzička drama), Guilt (miniserija dramedija), Trigonometry (serija s vrlo zanimljivom premisom) te nova sezona The Split (prva sezona se trenutno emitira na HRT-u i solidna je drama).
Dokumentarni program BBC-ja svjetski je poznat brend, a Angela Isojeh najavila je nove inačice poznatog Planet serijala: Seven Worlds One Planet, Perfect Planet, Green Planet, Frozen Planet II te Planet Earth III. Matthew Gordon iz produkcije John Downer nam je dao ekskluzivan uvid u novu sezonu serijala Spy in the Wild, a osim video isječaka je sa sobom doveo i preslatko animatroničko špijunsko stvorenje čiju vam sliku ne smijemo pokazati jer će nas BBC naći i ubiti.
Na panelu o originalnoj produkciji u Hrvatskoj slušali smo iskustva autora različitih sadržaja o stvaranju i produciranju njihovih djela. Dušan Bučan i Boris Veličan pričali su o svom projektu Konjima do Crnog mora, dokumentiranju jahanja kroz tri države i 1.200 kilometara popraćenih raznim zgodama i nezgodama, a ako je serija upola zanimljiva kao njihove anegdote i interakcija na panelu, bit će vrlo zabavna. Kao mogući nastavak spomenuli su put kroz Bosnu, Crnu Goru, Albaniju i Grčku do Jonskog mora ili Egejskog mora, što zvuči dosta zahtjevnije. U svakom slučaju, njihov put do Crnog mora ćemo moći pratiti na HRT-u na proljeće 2020. Joško Lokas predstavio je četverodijelnu seriju Nestali, čiji je scenarist i producent. Priča je inspirirana istinitim događajima i sadrži elemente priča koje je sakupio od svojih prijatelja i poznanika koji su sudjelovali u ratu. Radnja se odvija šest dana prije akcije Oluja, a prema svemu što je Joško rekao izgleda da se ne radi o još jednoj tipičnoj hrvatskoj dramatizaciji rata od čega strepimo, no vidjet ćemo. Emitirat će se (valjda) od prvog ponedjeljka u veljači 2020., nakon što HRT završi s emitiranjem najgore hrvatske serije ikad snimljene, General. Marija Nemčić pričala je o nastanku showa A-strana, neočekivanog hita kod gledatelja koji se ove godine vraća sa specijalnom emisijom za Božić.
Od panela možemo još istaknuti onaj o sadržaju koji nije na engleskom jeziku i njegovom plasiranju na svjetskoj razini. Svoja iskustva podijelili su producenti raznih međunarodnih uspjeha poput Our Boys (izraelski Keshet), Fauda (izraelski Yes Studios) ili Swedish Dicks (Nordic). Neengleske drame se sve češće kupuju na engleskim govornim područjima, ali ne zbog prikazivanja već adaptacija. Takav je slučaj i s Your Honor Yes Studiosa, koja se adaptira u desetak zemalja, a ona nama najzanimljivija svakako je ona američka (Showtime) s Bryanom Cranstonom u glavnoj ulozi te Michaelom Sthulbargom, Hope Davis i karakternom glumicom Margo Martindale koja je ove godine počela s produkcijom. Nažalost, dok još uvijek većina gledatelja s engleskog govornog područja nije naviknuta na titlove, najviše stranih originala upravo će adaptiranjem dolaziti do te publike.
Premijerno smo pogledali i prvu epizodu BBC-jeve serije The Trial of Christine Keeler (ocjena: 6), a koju distribuira Keshet International, drame o skandalu Profumo koji je potresao političku scenu Velike Britanije 60′-ih godina prošlog stoljeća, kad se državni tajnik za rat John Profumo spetljao s 19-godišnjim modelom Christine Keeler. Ideja je bila, prema riječima Keren Shahar, prikazati skandal iz perspektive mlade Christine (pogotovo u ovoj “post MeToo eri”), koja je prošla prilično nemilosrdno u javnosti i tretmanu tabloida zbog afere koja joj je obilježila cijeli život. Hvalevrijedan cilj, no nakon prve epizode nismo sigurni koliko je ostvaren. S obzirom na to da nije vjerojatno da je ciljana publika, bar ona izvan Velike Britanije, upoznata sa samom aferom, nelinearno skakanje kroz više godina u radnji vrlo djeluje konfuzno. Gluma (Sophie Cookson, James Norton, Ben Miles), scenografija, kostimi, cijela je produkcija odrađena kvalitetno, no većina likova vrlo je antipatična, ali ono što je još gore od njihovog nedostatka iskupljujućih karakteristika je nedostatak razumijevanja njihove motivacije za… bilo što što rade. Christine tako ispada bezglava djevojčica kojoj su romantične veze i seks jedina zabava i preokupacija u životu, a sama priča zanimljivija na sinopsisu skandala na stranici Wikipedije nego u seriji. Možda je problem u tome što smo vidjeli samo prvu epizodu, ali nakon nje nismo sigurni bismo li nastavili gledati. Pokušat ćemo pogledati još koju epizodu.
Na konferenciji smo posljednji dan imali priliku premijerno pogledati i prvu epizodu druge sezone Your Honor (ocjena: 7) pa možemo reći da je, bez gledanja prve sezone, vrlo solidna krimi drama. Definitivna prednost djela koja su pričom iznimno vezana za određenu lokaciju pa tako i društvo i kulturu uz poseban stil, duh serije i živopisnost određenog mjesta je i širenje vidika gledatelja, tako da navijamo za što veći proboj titlovanih serija i filmova na američka i druga veća tržišta (iako je to trenutno izgubljena trka).
Još produkcija Yes Studiosa koja se adaptiraju za američko tržište, a nama djeluju najzanimljivije su 68 Whiskey, komična drama o medicinskoj vojnoj jedinici u Afganistanu te On the Spectrum, komedija je o troje cimera 20-nešto-godišnjaka s autizmom koji pokušavaju naći poslove, ljubav, život, koju će za Amazon adaptirati Jason Katims. Zasad je naručen samo pilot, ali poznavajući scenarističku vještinu Katimsa, u kvalitetu proizvoda ne sumnjamo — pitanje je samo hoće li ona biti prepoznata. Originalna izraelska verzija serije također nam je djelovala zaista zanimljivo, ali je pitanje hoće li netko od naših distributera kupiti prava prikazivanja. Ako hoće — s veseljem ćemo pogledati tu seriju. *Mig-mig Pickbox*.
Iz keynote govora Franka Spotnitza, producenta X-Filesa i The Man in High Castle izdvojili bismo samo jednu rečenicu:
Good work needs to come first, audience and reviews and money are all a byproduct of that.
Posljednja projekcija na kojoj smo bili je bilo Jezero (ocjena: 7.5) RTV Slovenije, snimano po uspješnom krimi romanu, s Sebastianom Cavazzom u glavnoj ulozi. Nazvan “alpskim noirom” (po uzoru na nordijski), ovaj moderni krimić produkcijski i vizualno izgleda fantastično, a sam slučaj toliko zanimljivo da bismo samo radi njega rado pratili ovu seriju do kraja. Jedina mana koju smo morali primjetiti je prilično jako oslanjanje na klišeje u karakterizaciji likova, za koje se nadamo da je boljka samo prve epizode u kojoj možda nema toliko vremena za detaljnije razvijanje likova uz svu potrebnu ekspoziciju radnje. Hvalevrijedan projekt javne televizije susjedne nam države toliko je bolji usporedimo li ga s prvom epizodom posljednje serije HRT-a koju smo gledali, Generala — pravi svemirski brod u usporedbi s jedrenjakom.
Bilo je još svačega, ali mislimo da smo ovako obuhvatili ono što je nama bilo najvažnije. Bila nam je čast slušati Allana Starskog i Vanju Černjula (kojeg ipak nismo ispitivali ništa o osvjetljavanju porno scena u prvoj sezoni The Deuce Davida Simona), Nigela McCreryja dok dijeli priče s odjela patologije, Billyja Campbella dok je pričao o hladnoći u Kanadi, a kojeg nažalost nismo mogli pitati planira li se vratiti u reboot 4400 te naposlijetku i Joška Lokasa koji nas je oduševio svojim entuzijazmom. A navodno nas i čita.
Sve u svemu, odlična tri dana koja jedva čekamo ponoviti dogodine.